Byggahus.se
Hej alle samman, jag har en fundering kring hur man går tillväga vid isolationsmätning.
Jag är medveten om hur processens ska se ut och vad målet i det hela är. Vad jag inte förstår rent praktiskt är när jag laborerar med en megger, vi har minus och plus pol.
Om jag exempelvis skall megga en mindre enfas central med 500V, jag separerar noll- och jordskena för att sedan kortsluta fas/nolla och mäta mot jord... Men vad går vart?!?!

Alltså den positiva likströmmen (+) i min värld skickas ut på plus polen (röd) och mäts mot minus polen (- ,svar).
Jag hade således vilja ansluta svart mot jordskenan, samt röd mot fas/neutral ledare.. För att på så sätt spänningssätta/ladda upp de normalt strömförande delarna i anläggningen.

Jag har försökt googlat och kikat på youtube, vilket där ser ut som att samtliga ansluter positiva ändan (röd) mot jord... Och svart mot fas/nolla... Vad är rätt och vad skulle kunna hända om man exempelvis skickade ut 500v i fel ände av anläggningen.

Blir alltid förvånad över mängden experter på detta forum, så lika bra jag testar :)

Du kan välja polaritet hur som i normalfallen och med de typiska instrument "megger" som används inom installationsbranschen. Ser du någon märkning på instrumentet tex L, E osv följ det så har du bruksanvisningen i ryggen det verkar vara det allra mest väsentliga i många trådar här på BH nuförtiden.

Resistans är oftast inte polaritetsberoende, så enligt mig så kvittar det om plus eller minus ansluts till jord.

Om det är fuktigt, salt inblandat och olika metaller i ett skadeställe så kan man få olika mätvärden beroende av polaritet.
Protte

Hur går det då om någon apparat omedvetet är inkopplad i något vägguttag eller fast installerad apparat är påslagen, när man isolationsresistansmäter med likström 500 Volt då? Riskerar inkopplade apparaterna att förstöras? Det måste vara lätt att i en befintlig enfamiljshusinstallation att missa att koppla bort någon inkopplad apparat, när man gjort komplettering med vägguttag och andra elgrejer. Alltså vid isolationsmätning mellan fas och nolla med 500 Volt likström. Givetvis har huvudbrytaren till elnätsägaren elnät brutits.

Chauvin-Arnoux verkar vara en proffsfirma som tillverkar isolationsmätutrustning, kanske överkurs för hemmapulare med sådant mätinstrument? Jag ser att de har beskrivning av isolationsmätning och vad som påverkar den.
https://chauvin-arnoux.fi/wp-content/uploads/2014/07/SE_Isolationsprovarguide.pdf

Redigerat:
Man meggar inte mellan fas och nolla i anläggningar som tagit i bruk. Utan mellan fas/nolla ihopkopplade och jord. Apparater ska dessutom tåla en överspänning på 2500V (tror jag det är) för att få användas i vårt elnät.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan välja polaritet hur som i normalfallen och med de typiska instrument "megger" som används inom installationsbranschen. Ser du någon märkning på instrumentet tex L, E osv följ det så har du bruksanvisningen i ryggen det verkar vara det allra mest väsentliga i många trådar här på BH nuförtiden.
GK100 GK100 skrev:
GK100 GK100 skrev:
Tack för ditt svar!
Den enda märkning som finns på instrumentet är + och -, mellan "insulation" på isolationsmultimetern M1630 av marelco. I bruksanvisningen står det också + och -..

prototypen prototypen skrev:
Resistans är oftast inte polaritetsberoende, så enligt mig så kvittar det om plus eller minus ansluts till jord.

Om det är fuktigt, salt inblandat och olika metaller i ett skadeställe så kan man få olika mätvärden beroende av polaritet.
Protte
Så konsekvensen av att spänningssätta PEN ledaren som någonstans delas med resterande bostäder är inga bekymmer? :rolleyes:

J Jakob Ekstrom skrev:
Så konsekvensen av att spänningssätta PEN ledaren som någonstans delas med resterande bostäder är inga bekymmer? :rolleyes:
Nej.

• Gilla
Jakob Ekstrom
  • Laddar…
J Jakob Ekstrom skrev:
Spänningen uppstår ju mellan polerna på ditt instrument, inte mellan PEN och godtyckliga prylar hos grannen.

• Gilla
Jakob Ekstrom och 1 till
  • Laddar…
Tack alla som bidragit! Får köra en extra omgång ellära likström. (y)

J Jakob Ekstrom skrev:
Oavsett hur du ser på olika fall där du använder instrumentet får du tänka på att det är "klent" dvs trots att det har hög tomgångspänning kan det bara leverera några få mA och då som i princip kortslutet. Det gör också i praktiken att det Arnodt nämnde med prov över anslutna förbrukare oftast är helt ofarligt du får i stort bara ett dåligt mätvärde. Många produkter som är mer känsliga tex med någon kapacitans som skulle kunna laddas över gränsen har skydd tex typ varistorer på ingångarna annars skulle de inte leva så gott i normaldrift heller. Men det kan ju förekomma att det går att skada på det sättet så givetvis ska man göra rätt och undvika så långt det går.

Och om du mäter lägre motstånd som tex det som brukar kallas kontinuitet i de här fallen vid installationstest kan du i större grad kunna råka ut för det prototypen nämnde dvs felmätning pga elektrokemiska reaktioner som kan ge en liten DC-offset eller en lätt likriktarverkan. Om du skulle jobba mycket med mätningar skulle den effekten mest märkas vid kabelfel i mark. Det har mindre inverkan i din meggning av installationer du får dåliga värden hursom men säkert vad som ligger bakom vad du sett med + till jord. Och om du följer olika anvisningar kring just test av kontinuitet ser du att det ofta inte ens innebär en mätning med ett uppmätt värde. Det är synd för det är en viktig del dvs korrekt skyddsjord och där borde man ha något värde att bedöma i olika lägen inte bara en OK/NOK indikering.

• Gilla
Jakob Ekstrom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.