18 802 läst · 12 svar
19k läst
12 svar
Isolationsmäta Golvvärme
Hej
Håller på att förlägga en 45 m lågn golvvärmeslinga av fabrikatet a-collection, står i anvisning att den skall isolationsmätas. Det framgår dock ej hur, jag har tillgång till en Megger BM 10.
Skall man sätt i hop fas & nolla i den ena mätpinnen och mäta mot kabelns jordskärm ?
Ohmmätningen görs ju mellan fas och nolla.
Mvh Hasse
Håller på att förlägga en 45 m lågn golvvärmeslinga av fabrikatet a-collection, står i anvisning att den skall isolationsmätas. Det framgår dock ej hur, jag har tillgång till en Megger BM 10.
Skall man sätt i hop fas & nolla i den ena mätpinnen och mäta mot kabelns jordskärm ?
Ohmmätningen görs ju mellan fas och nolla.
Mvh Hasse
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Mät med 1000V
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag brukar isolationsmäta mellan fas mot noll, samt mellan fas, noll mot jord.
Rikard Ågren skrev:
Har för mig att värmegolven vi brukar lägga ska meggas med 250V enligt anvisningarna. Ska A-collection verkligen meggas med 1000V?
Men det ska ju inte vara 'isolation' mellan fas och neutral.Rikard Ågren skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ursäkta tankevurpan
Det har varit uppe tidigare då det länkades till Elinstallatören där en tillverkare rekommenderade att alltid prova slingor med 1000V.
Det har varit uppe tidigare då det länkades till Elinstallatören där en tillverkare rekommenderade att alltid prova slingor med 1000V.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 174 inlägg
"Apple-Rikard" har rätt. Såg den där videon från Elinstallatören när jag gick i skolan.
//Patrik
//Patrik
megga aldrig en produkt mellan fas-nolla då de ej är tillverkade för 500-1000v detta kan skada produkten.
lägg ihop alla faser+nolla och mät till jord
golv värme ska även ohm mätas mellan fas & nolla så man ser att kabeln är ok.
det brukar stå i instalationshandboken vilket ohm tal den ska ha (brukar skilja någon ohm beroende vilket mätinstrument man använder).
lägg ihop alla faser+nolla och mät till jord
golv värme ska även ohm mätas mellan fas & nolla så man ser att kabeln är ok.
det brukar stå i instalationshandboken vilket ohm tal den ska ha (brukar skilja någon ohm beroende vilket mätinstrument man använder).