A
Hej
Håller på att förlägga en 45 m lågn golvvärmeslinga av fabrikatet a-collection, står i anvisning att den skall isolationsmätas. Det framgår dock ej hur, jag har tillgång till en Megger BM 10.

Skall man sätt i hop fas & nolla i den ena mätpinnen och mäta mot kabelns jordskärm ?

Ohmmätningen görs ju mellan fas och nolla.

Mvh Hasse

Det är såvitt jag förstår ett helt korrekt sätt att göra båda mätningarna på.

Mät med 1000V

A
Rikard Ågren skrev:
Mät med 1000V
Var kopllingen rätt som jag beskrev ?

Jag brukar isolationsmäta mellan fas mot noll, samt mellan fas, noll mot jord.

haz_69 skrev:
Var kopllingen rätt som jag beskrev ?
Ja, det du beskrev är helt korrekt, att isolationsmäta en värmekabel mellan fas-nolla ger dåligt resultat.:)

Rikard Ågren skrev:
Mät med 1000V

Har för mig att värmegolven vi brukar lägga ska meggas med 250V enligt anvisningarna. Ska A-collection verkligen meggas med 1000V?

Rikard Ågren skrev:
Jag brukar isolationsmäta mellan fas mot noll, samt mellan fas, noll mot jord.
Men det ska ju inte vara 'isolation' mellan fas och neutral.

Ursäkta tankevurpan :)

Det har varit uppe tidigare då det länkades till Elinstallatören där en tillverkare rekommenderade att alltid prova slingor med 1000V.

"Apple-Rikard" har rätt. Såg den där videon från Elinstallatören när jag gick i skolan.

//Patrik

J
megga aldrig en produkt mellan fas-nolla då de ej är tillverkade för 500-1000v detta kan skada produkten.
lägg ihop alla faser+nolla och mät till jord
golv värme ska även ohm mätas mellan fas & nolla så man ser att kabeln är ok.
det brukar stå i instalationshandboken vilket ohm tal den ska ha (brukar skilja någon ohm beroende vilket mätinstrument man använder).

ybu skrev:
Har för mig att värmegolven vi brukar lägga ska meggas med 250V enligt anvisningarna. Ska A-collection verkligen meggas med 1000V?
Med tanke på mina erfarenheter av acollection, både el och vvs varit crap så ska nog acollection meggas med max 1,5 volt!!!

pellefant skrev:
Med tanke på mina erfarenheter av acollection, både el och vvs varit crap så ska nog acollection meggas med max 1,5 volt!!!
hahaha, harsh!

Jag rättar mig själv; kontrollmätte en golvvärmematta idag, det var inte alls bara 250V meggning enligt anvisningarna, hade blandat ihop det.

A
Nu är det färdigmätt.

45 m är slingan resistans 117 ohm exakt enligt boken

>10Gohm vid isolationsmätning fas+nolla mot jord

Uppmätt med Megger BM10 / 1000V

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.