hejsan !

Byggar ut 40 kvm gjuten platta, Vad ska vi välja - Isodrän / Pordrän / Vanlig cellplast isolering ? Flera grundarfirma har kommit med sådana produktförslag. De säger både Isodrän och Pordrän behöver 200 mm isolering samt mindre schakt/makadam som minkar arbete jämför med vanlig cellplast.

Vad har ni erfarenhet med de ? Vänligen ge rekommendation. Tackar !

Tycker att det känns olustigt att bygga ett hus på ett så poröst och skört material. Det de menar är alltså att om man kör med dessa så slipper man anlägga ett dränerande lager grus under cellplasten, har det med högt grundvatten att göra?

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
Tycker att det känns olustigt att bygga ett hus på ett så poröst och skört material. Det de menar är alltså att om man kör med dessa så slipper man anlägga ett dränerande lager grus under cellplasten, har det med högt grundvatten att göra?
Nej vi har inte högt grundvatten.
Stämmer helt med dig efter jag har läst lite mer. Var inte riktig rätt informerad om Isodrän / Pordrän att använda som grund isolering. Ska välja vanlig cellplast isolering. Frågan är: vilken model eller typ ska jag välja om jag vill 300 mm isolering ? tackar

Innan du bestämmer vilken cellplast sort som du skall välja skulle jag vilja säga att du bör göra en lastnedräkning för att bestämma vilket yttryck plattan gör på isoleringen och utifrån dessa värden bestämma vilken tryckhållfasthet som cellplasten skall ha. Välj inte den som precis ligger på gränsen utan gärna nästa hållfasthetsklass.
Väljer man en "för klen" tryckhållfasthet så kommer husets tyngd att pressa ihop skivan sett under en längre tidsperiod.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
R roli skrev:
Innan du bestämmer vilken cellplast sort som du skall välja skulle jag vilja säga att du bör göra en lastnedräkning för att bestämma vilket yttryck plattan gör på isoleringen och utifrån dessa värden bestämma vilken tryckhållfasthet som cellplasten skall ha. Välj inte den som precis ligger på gränsen utan gärna nästa hållfasthetsklass.
Väljer man en "för klen" tryckhållfasthet så kommer husets tyngd att pressa ihop skivan sett under en längre tidsperiod.
Hur/Vem gör man sådana lastnedräkning ? Jag har inte den erfarenhet och vågar inte göra den. Kan grundaren / entreprenören kan svara på sådant och välja rätt cellplasten ? Tackar.

Lägg ut några skisser, plan och sektion, så fixar vi det åt dig här inne:D

A Ahm.s skrev:
Hur/Vem gör man sådana lastnedräkning ? Jag har inte den erfarenhet och vågar inte göra den. Kan grundaren / entreprenören kan svara på sådant och välja rätt cellplasten ? Tackar.
Det vanligaste är ju att konstruktören av konstruktionen gör denna beräkning. Någon har väl dimensionerat din utbyggnad?

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.