Byggahus.se

isodrän vs Plato vid dränering

5k läst  12 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej allihopa!
    Jag har sök och funnit div olika svar, men vill nu ha erfarenheter av er som vet.

Jag skall dränera min grund nu i sommar och mina planer var att isolera med isodrän/pordrän eller motsvarande, tills jag prata med två olika grävmaskinister som sa att isolera grunden va överreklamerat. De sa att "kallraset" kom ifrån ovan mark dvs fönster och den del av grund som är ovan mark, och jorden runt grunden isolera tillräckligt så man kan lika gärna bara använda Plato matta.

Vad har ni för åsikter, ni som har isolerat och ni som "bara" har typ Plato matta ??
    Märker man någon skillnad på klimatet i källaren?

Min tanke är att i framtiden att möblera och inreda källaren och använda den som gillestuga, därav att jag vill isolera.

En annan fråga huset är byggt 1966 och står ca 100m från mälaren dvs gammal sjöbotten, är det lönt att offra sig på att gräva upp runt halva huset i taget för att inte riskera sättningar??
    Eller är det bara att gräva runt hela på en gång?

//Johan

2. T
    Medlem Nivå 3
    Jag ska inte säga att jag VET nånting alls men jag har tagit in några offerter från några lokala firmor..
    ALLA dom firmorna förordar platon, ALLA firmorna tycker att man får ett mycket trevligare inomhusklimat om man isolerar också.. Så dom vill lägga platon och isolering, altså om jag förstått dom rätt nån slags vanlig markisolering typ..
    Men som sagt allt detta är bara vad dom informerat mej om, men dom verkar trovärdiga i vad dom håller på med.

Redigerat 12 maj 2009 22:00
  3. S
    Medlem · Nivå 5
    Jag hade kört på isodrän har aldrig hört någon som har satt det som inte är nöjd. Källaren blir varmare och luften bättre (säger dom iafl) . Jag håller själv på att sätta isodrän.

4. G
    Medlem Nivå 1

Intressant svar från grävmaskinisterna

Jag jobbar själv med bla dränering ca 70% av tiden.
    Om du tex kollar med bolagsverket som sätter svensk standard bla för isolering under mark
    så rekomenderar dom 20 cm.

Egen erfarenhet efter att pratat med mina kunder så har de märkt skilnad i källaren.

Skall man dränera om så är inte den stora kostnaden materialet heller, normalt 1/3-1/5 beroende på var i svergie det skall göras.

Jag rekomenderar tex isodrän eller pordrän pga de är testade och godtjända material, en sak som de bådas hemsidor har missat, är att om det skulle bli något fel (försäkringsfall) så i de flesta fallen skall det finnas en backventil innan sandfollan (dagvattenbrunn) för att försäkringsbolagen skall godkänna dräneringen.

OBS!! KOLLA UPP FÖRETAGET INNAN NI ANLITAR NÅGON.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Trilla; Du menar att man kan isolera och använda plato utanpå för bästa resultat?

Enligt tanten som bodde här innan så finns det en åder på ena lång sidan av huset, så det är troligen påträngande vatten där, tycker ni att jag borde isolera och använda plato utanpå?

Är det någon som har testat Optidrain, deras fiberduk skall enligt dom va tät utifrån och släppa ut fukt från isolerskivorna. Och där med slippa en plato matta utanpå isolerskivorna.

http://www.fuktsparren.se/optidrainsystemet_1398.html

Gräv Danne; Vad menar du med backventil innan sandfållan (dagvattenbrunn)?
    Och boverket rekomenderar 20cm isolering, men vad skulle du rekomendera? det blir helt klart dyrare ju tjokare isolering man har, och finns det något som säger att man måste ha så tjockt med tanke på försäkringar och dyl? Min tanke va att sätta 10cm isolering.

//Johan

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det är helt riktigt att den del av grundmuren som är ovan mark läcker mycket värme. Vill man minimera värmeförlusterna generellt är det viktigt att även isolera denna del.

Detta förtar dock inte behövet av isolering under marknivå. Det viktigaste skälet till att isolera här tycker jag är att man flyttar daggpunkten till en plats utanför väggen och därmed får en avfuktande effekt. Detta har en direkt påverkan på klimatet innanför källarväggen.

20cm isolering är säkert jättebra, men också väldigt dyrt. De allra flesta kör med 10cm.

Har du stort vattentryck på någon sida behöver det inte vara tokigt med en platonmatta utanför isodränskivan. Ring isodrän (MDT AB) så får du tydliga besked.

7. J
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som har någon åsikt eller erfarenhet om Optidrain systemet ??

// J

8. F
    Medlem Nivå 9
    Grabbarna har säkert rätt så långt att muren ovan mark kyler mer, det tycker jag att vi märker rätt tydlig på vintern i vårt hus, som har rätt hög sockel (c:a 1 m av källarmuren ovan mark) men jag håller ändå med MatthiasS. Har man som vi dessutom ett äldre hus som står i blöt och lerlig mark med antagligen ett minimum av grus under alltihop, så suger säkert grundmuren upp en hel del fukt underifrån, och då verkar det direkt olyckligt att stänga in denna bakom platon.

9. Marcus J
    Medlem Nivå 4
    Är det inte Boverket som sätter standard?

10. M
    Medlem Nivå 1
    Hej

Är också i färd med att dränera om huset, som är ett suteräng hus som står på berg. Har pratat en hel del med olika entreprenörer och byggnadskonstruktörer om vad som skulle passa mitt hus bäst.

Har i dessa diskussioner förstått att det är viktigt att diskutera förutsättningarna när de olika lösningarna (Platon, Isodrän, etc.) för dränering jämförs. Det som passar ett hus passar inte ett annat hus av samma konstruktion eftersom det står på ett annat ställe.

Så när du tittar på de olika lösningarna så tänk bla på
    • Att om huset ligger högt eller i en sänka
    • Hur marken lutar runt huset
    • Marksammansättning runt huset tex lera, grus, etc.
    • Om det står på en platta av cellplast eller sandbädd

Om du ska göra det själv så kan det även vara bra väga in hur mycket arbete du vill lägga ner, om jag förstått det rätt så behöver tidigare beläggning på muren avlägsnas när Isodrän el. liknande används.

Om isoleringen. De jag har pratat med om en eventuell isolering av grunden i samband med om dränering menar att det tveksamt om det går att räkna hem inom rimlig tid. Särskilt om du väljer 20 cm. Dock flyttas kondenspunkten utåt vilket är en fördel.

Slutsatsen jag dragit ät att det är viktigt att inte stänga inne den fuktiga luften och det är en fördel om kondenspunkten flyttas utåt. I mitt fall lutar det åt Platon med isolering.

11. J
    Medlem Nivå 1
    Tack alla för era svar.

Men är det någon som testat eller har någon åsikt om Optidrain?

http://www.fuktsparren.se/optidrainsystemet_1398.html

Min tanke med detta system är att jag får tätt utanpå isoleringen med deras duk, (för den är tät enl deras montanvisning) istället för att sätta Plato utanpå. Och därmed hålla kostnaderna nere.

Är det någon som monterat dubbla isodrän/Pordrän skivor (70 mm)?? Och vad kostar det kontra att montera 1st skiva på 100mm??
    Är det värt att montera 2st skivor på 70mm mot 1st 100mm skiva, man får ju 4cm tjockare isolering.

// J

12. S
    Medlem · Nivå 5
    Dom flesta kör bara med en 100 skiva, Självklart blir dte dyrare om du ska ha två 70 skivor. Kör på isodrän eller andra liknande system men gör jobbet själv så sparar du många kronor. Har precis satt på mitt hus och det tog 2 lördagar. Sparar väl 40-50k mot vad en firma hade tagit.

13. K
    Medlem Nivå 1
    Tycker du ska sätta podrän 70mm +fiberduk som skydd utan på.. Ny dränerig och dagvatten.. Glöm inte å slipa bort ev tjära man använde förr så betongen kan andas.. Sen har du en källare du kommer att trivas i! Kommer höja medel tempen och få ett bättre klimat!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka