Har nyligen tilläggsiolerat en källarvägg utifrån. Detta gjordes i samband med byte av inkommande avlopp och vatten och det gjordes på ca. 6 meter källarvägg. Vi lade isodrän direkt mot väggen och sedan jordmassan direkt mot isodränskivorna. Det har aldrig varit några problem med fukten på denna sidan av huset men faktum kvarstår att vi uppenbarligen borde ha lagt markduk mellan isodränen och jordmassorna. Frågan är nu, kommer detta att bli ett problem? Tidigare låg jordmassorna direkt mot källarväggen så det känns ju inte som det kan bli värre.

Visst kan säkert jorden krypa in i isodränen och täppa igen den men frågan är hur sannolikt detta är och vad det isåfall gör för skada?

Den springande punkten är givetvis, är det värt att göra om och göra rätt? Det är ju inte helt smärtfritt att gräva upp allt igen.

Nästas vår tar vi den "våta" sidan av huset och då gör vi det som man skall :)

ja, om jag var ni skulle jag göra om göra rätt. ja jorden kommer att täppa igen isodränen, då blir det precis likadant som förut dvs utan isodrän..
det är tyvärr inte smärtfritt.. gör som jag, kolla allt och kolla runt med folk och internet innan man ger sig på något.. = mindre problem..

hursomhlest, lycka till!

Man kan ju gräva upp igen nu direkt och göra rätt men med utgång från hur du beskriver källaren så skulle jag avvaktat med att gräva upp det som är gjort tills den dagen det är problem.
Precis som du skriver så är läget bättre nu med Isodrän mot huset istf ingenting. Med hjälp av isoleringen sänker ni temperaturen på jorden mot huset och minskar därmed fuktvandringen.
Jorden kommer sätta igen Isodränskivorna med tiden men "det ordnar sig med skridskor bara det blir nån is"

En fördel med att göra om nu är att inte tomten hinner "bli fin och färdig" innan det är dax att gräva upp den igen...

Tack för era svar. Vi kommer nog inte att gräva upp igen om det inte visar sig att det blir problem. Och om så är fallet så är det inga problem att gräva upp det, jag har stenkoll på var alla rör ligger nu.

Vi har som sagt inte haft några som helst fuktproblem där. Ytterväggen är rejält "bäckad" (asfalt?) eftersom materialet i väggarna är ytong (som ju är sugande) och därmed är materialen utifrån in följande:

jordmassor, isodrän, bäckning, puts, ytong, puts, kakel

Det känns inte som det finns så mycket material som kan ta skada av vårt lilla misstag.

lindin skrev:
Den springande punkten är givetvis, är det värt att göra om och göra rätt? Det är ju inte helt smärtfritt att gräva upp allt igen.
Skall man vara lite krass beror det på hur länge ni tänkt bo i huset. Om ni inte skall bo kvar där någon längre tid är detta ett problem för nästa ägare.

Om ni någonsin skall göra om alltihop är det rimligt att inte vänta för länge, så att ni slipper kasta isodränskivorna och köpa nytt. I nuläget borde det bara vara att spola av med slang så är dom som nya, men har dom haft jord på sig i nåt årtionde är det nog inte lika lätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.