Byggahus.se

Isodrän, pordrän eller "vanlig" cellplast ?

1. I
    Medlem Nivå 8
    Hade tänkt bättra på isoleringen lite nu när det ändå är uppgrävt runt garaget. Utsidan är slammad lättklinker, med (nylagd) kallasfalt ytterst på delen under mark. Har aldrig haft några fuktproblem tidigare, trots avsaknad av dränering och ren sand som fyllnadsmaterial. Nu ligger dränering och sanden kommer till största delen att bytas mot singel/makadam vid återfyllningen.

Hade först tänkt sätta Isodrän, men det enda jag kan få tag i lokalt här runt södra Vättern är 100mm tjocka skivor (Beijers). Hade tänkt mig max 65, det blir inte bra annars. Dessutom är Isodrän inte gratis.

Men är det ett problem att ha kvar tätskiktet (också) mellan isolerskivan och väggen? Om man tittar på Pordräns sida så rekommenderar de att man INTE skall ha fuktspärr på utsidan av väggen (typ kallasfalt) innan man monterar på skivorna, och om den finns skall den tas bort. Det hade jag ju inte tänkt mig att göra.... Förstår dock kanske tanken - man vill inte stänga in fukt inuti skivan, alt. lufta väggen utåt. Jackon däremot, rekommenderar kallasfalt på väggen innan deras skiva (Jackodren) monteras.
    Men det spelar egentligen ingen roll - häromkring finns ju ingen som säljer varken Pordrän eller Jackon. Och jag tänkte handla imorgon.....:(.

Kanske bättre då med en någon billig skiva och bibehålla fuktspärren som väggen redan har. Frågan är vad det kan bli för problem om jag sätter med vanlig billig ("Byggmax") 50-70 mm cellplast utanpå befintlig (kallasfaltbestruken) vägg istället ?

Edit: Väggen kommer på insidan att målas med en fuktgenomsläpplig färg direkt på putsen, så den kommer att kunna ventilera inåt.

Edit2: Observera att jag är ute efter bättre isolering, fuktproblem har jag aldrig haft på byggnaden och fuktspärrsfunderingen var mest en bisak. Ber om ursäkt för otydligheten.

2. F
    Medlem Nivå 2
    Resultatet blir att det blir svårt för fukten att tränga ut ur väggen. Du måste antagligen bättra på ventilationen isf. Eftersom värmen innuti huset gör att det kommer trycka ut fukt genom väggen hade jag valt pordrän på utsidan. Funkar jäkligt fint för mig iallafall.

/F

3. I
    Medlem Nivå 8
    Nu fattar jag inte riktigt.
    Antar att Du avser fallet med "vanlig" cellplast på utsidan och bibehållet tätskikt på samma utsida, som fukten får svårt att tränga ut ur väggen. Men insidan av väggen är ju i vilket fall ventilerad i och med att den är (och kommer vara) helt naken puts, bara målad med "öppen" färg.

Bättra på vilken ventilation ? Inne i garaget ?

Enda skillnaden mot den 30 år gamla och fungerande konstruktionen (betong/lättklinker med asfalt utanpå under mark) är att jag vill passa på att bättra på isoleringen. För väggens del blir det ungefär samma utanpåtemp som att den skulle få "sommar" året om, isoleringen ligger ju utanför väggen och dess tätskikt. Dessutom blir sanden utbytt mot dränerande singel.

Jag betalar gärna och köper Isodrän/Pordrän istället för billig cellplast, om det finns en vettig motivering.

4. Bananya
    Medlem Nivå 2
    Är det en källare eller någon annan form av "grundare" grund? Att lägga porösa/ kapillärbrytande skivor på asfalt är nog bara slöseri. Fukten kondenseras ändå inne i väggen, ungefär som att andas ut i en plastpåse... Men ta bort asfalten rekommenderas inte pga "försvagning av källarväggen" :confused:
    Jag har sett denna fråga snurra runt - att täta eller inte? Platon eller isodrän osv. Men ett hus är som en gammal eka - du kan sitta i vattnet och ösa ur, men säkrast är nog att dra upp den på land :D då rinner vattnet ur förutsätt att du inte tjärat den.
    Jag skulle satsa på dränering, ingen asfalt och isolerande-dränerande skiva/ värme på insidan.

5. I
    Medlem Nivå 8
    Isolering och dränerande skiva på insidan ?!?
    Vad jag lärt mig är den placeringen kanske det sämsta alternativet, dessutom är det inget alternativ alls för mig eftersom jag inte vill offra utrymme inne. Och asfalten sitter redan på utsidan.

Det är ett garage som ligger mellan 100-170 cm under mark. Dräneringen bekymrar mig som sagt inte så mycket (fokusera inte så mycket på den !), jag vill ju bara passa på att bättra på isoleringen när större delen av sockeln ändå är uppgrävd (av andra skäl). Ur den aspekten är inga skivor värdelösa för mig, och Platon är f.ö. inte med i diskussionen - den isolerar ju inte.

Om jag förtydligar mig:
    Hur tilläggsisolerar jag konstruktionen på billigaste/enklaste sätt ? Att det skulle vara komplicerat att tilläggsisolera lite på en befintlig fungerande konstruktion....

6. M
    Medlem Nivå 1
    Varför blir det inte bra med 100 mm Isodrän? (Om du nu skulle sätta det?)

Hursomhelst, vill du inte ta bort asfalten så är varken Isodrän eller Pordrän ngt alternativ för dig, (Jackodrän vet jag inte hur det funkar riktigt, trodde att det var likvärdigt men om de rekommenderar ett tätskikt på det sätt du säger så är det en helt annan typ av funktion). Båda dessa fabrikat har skivor vars hela idé bygger på att man INTE har ngt tätskikt, utan fukten skall tränga ut genom grundmuren och ut via deras skivor. Man tänker sig att källaren är varmare än marken utanför och då trycks den varma luften och fukten som den binder ända ut i skivan där den kondenserar och rinner bort. Det handlar alltså mkt riktigt om att lufta väggen utåt mha en isolerande skiva som flyttar kondenseringspunkten utanför grundmuren, och inte om att stänga in ngn fukt i skivan.

Tar du inte bort tätskiktet så förlorar du hela poängen som du betalar för med Isodrän/Pordrän!!!

Satsar du bara på att isolera utanpå fuktspärren kommer källaren visserligen att bli varmare, men fukten som redan finns där (vilket i ditt fall inte verkar vara ngt problem i dagsläget) kommer inte att kunna ta sig ut, då skulle man kanske ev kunna lösa detta med ngn form av ventilering (mekanisk?). Men detta är jag ingen expert på, dock har jag läst på en del om Isodrän!! :)

7. M
    Medlem Nivå 1
    Min poäng var alltså att om du redan bestämt dig för att inte ta bort kallasfalten - skit i Isodrän eftersom du inte kan utnyttja den funktion du i så fall skulle betala för!

8. I
    Medlem Nivå 8
    Menar Du att Isodrän är bortkastat ur isoleringsperspektiv (vilket jag väl förtydligat nog nu är mitt primära syfte ?) bara för att jag inte tar bort befintlig fuktspärr ? Nej, det tror jag inte Du menar. En gång för alla - fuktspärrsfunderingen var en bifråga, det är isolering jag är ute efter. Ber om ursäkt för min otydlighet.
    Eftersom jag också begriper att det inte fungerar "som tänkt" ur dräneringsperspektiv med Isodrän om jag behåller asfalten innanför var min ursprungsfråga - kan jag då inte lika gärna köpa billig cellplast och sätta dit ?

Jag har ju inga fuktproblem, har inte haft och kommer nog inte att få heller. Bor högst uppe på ett berg och det är snustorrt där vi grävt upp. Det där med fuktspärren var en bisak - jag är ju ute efter bättre isolering innan jag fyller igen.

(100 mm har andra hxb-mått på skivorna än 65 mm, det är därför).

9. M
    Medlem Nivå 1
    Jo, jag antar det!!

10. M
    Medlem Nivå 1
    Tja, ska du "bara" tilläggsisolera och låta tätskiktet vara kvar så är det bara å ta en billig eps eller xps och sätta utanpå... Lycka till! :)

11. Bananya
    Medlem Nivå 2
    Jag menar dräneringsskiva på utsidan/ värme insidan ;)