Byggahus.se

Isodrän mot stödmur?

1. P
    Medlem Nivå 5
    Hej.

Har en stödmur av Leca. Hade tänkt återfylla med 20cm singel bakom. Men nu har förutsättningarna ändras så funderar på om 70mm isodrän räcker?

2. S
    Medlem Nivå 7
    Vet inte riktigt vad du vill uppnå med isodrän alt singel men antar att du vill minska fuktbelastningen på själva muren eller tjälskador? Då skall du tänka på att fuktbelastningen oftast är störst underifrån och i nederkant. Vad står muren på? En annan aspekt är att massorna även håller ned muren, om det är ett l-stöd. Isodrän väger inget jämfört med singel så de blir lite mindre vikt nedåt. Men svårt att sia i då ja inte alls vet hur det ser ut hos dig.

3. roland53
    Medlem Nivå 13
    Den Isodrän jag tänker på använder man till källarväggar som isolering och fuktspärr.
    Tempen inne i källaren förväntas höjas x antal grader.

En stödmur, då tänker jag mig en mur som är kall på båda sidor dvs inte gränsar till ett uppvärmt utrymme.

Då är det "overkill" att kosta på isodrän, ett fuktskydd typ platonmatta räcker mer än väl.

4. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Jag fick tipset att lägga platon mot muren och sen har jag ca. 10 cm lecakulor i ett "fack". Det var enligt entreprenören för att om marken fryser mot muren så finns det material som rör sig och inte trycker ut muren.
    Frigolit eller isodrän borde ju också fungera på samma sätt...

5. P
    Medlem Nivå 5
    Idén är att minska risken för tjälskjutning. Muren står på en 50x30cm gjuten sula. Jag har platonmatta men känns lite riskabelt att lägga fyllnadsmassor direkt mot. Jag vet att isodrän är overkill men då det är besvärligt att komma dit med nytt mtrl. Tex singel så blir isodrän inte så mycket dyrare. Lecakulor blir inte så mycket billigare än isodrän men betydligt jobbigare. Funderade på om vanlig frigolit fungerar. Det borde ju kunna ta upp rörelsetryck från tjälskjutning. Men risken är om den också blir blöt med tiden.

Frågan alltså om 70mm isodrän räcker mot tjälskjutning.

6. roland53
    Medlem Nivå 13
    Jag hade nog valt det som blir billigast isodrän eller frigolit.
    Det behöver inte vara särskilt tjock frigolit för att den ska ta upp tjälskjutning. Fukten blir inget problem.