Toshiba Daisekai. Sen igår varit dålig uppvärmning inomhus trots maxinställningar. Såg att det var isbildning och total ocklusion i det rör på utomhusdelen som det bildade vattnet drivs ut genom. Lyckas inte få bort isbildningen men lösgjorde röret lite så vattnet kan rinna ut runt omkring. Vad göra?😅 Tar tacksamt emot tips!

• Utedel på Toshiba Daisekai värmepump med isbildning runt ett avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör med isbildning och rinnande vatten på Toshiba Daisekai luftvärmepumps utomhusdel.
    Skapa konto
Ring installatören eller läs manualen 👍

ELantagonism ELantagonism skrev:
Toshiba Daisekai. Sen igår varit dålig uppvärmning inomhus trots maxinställningar. Såg att det var isbildning och total ocklusion i det rör på utomhusdelen som det bildade vattnet drivs ut genom. Lyckas inte få bort isbildningen men lösgjorde röret lite så vattnet kan rinna ut runt omkring. Vad göra?😅 Tar tacksamt emot tips!
Om man inte kopplar på något på det där rörbiten, tycker jag att den inte skall sitta där över huvud taget. Gör ju bara hålet mindre.

Har du rengjord innedelens filter?

Skriver om det, skall kolla på mina själv direkt nu. 🤣

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Ring installatören eller läs manualen 👍
Skulle inte skrivit här om jag hittade en lösning i manualen. Vägrar betala för att få hit en hantverkare jourtid. Om du inte har något bra att skriva, så kan det ibland vara bättre att inte skriva alls.

Skulle inte skrivit här om jag hittade en lösning i manualen. Vägrar betala för att få hit en hantverkare jourtid. Om du inte har något bra att skriva, så kan det ibland vara bättre att inte skriva alls.
Hur ser utedelens förångare/ lameller ut? Är det också full med is, som inte försvinner vid avfrostning?

Kanske anläggningen har hamnat i ett läge, där det inte klara av avfrostning. Har haft det för ett par år sedan, där vädret svängde snappt från -15 med torr luft, till runt nollan med hög luftfuktighet. Utedelen klarade då inte avfrostning och det blev ingen värme i huset alls.

Framgår inte om det ”bara” är is i plaströret som jag i och för sig inte förstår vitsen med att montera om man inte ska förlänga det och leda bort vatten vid avfrostning men då är det en värmekabel i det röret/slangen.
På din modell kan du manuellt via fjärren få den att göra en avfrostning om det är is/frost på själva lamellerna som den inte lyckades avfrosta bort, är det is/frost som den inte når att avfrosta så får man ta varmvatten och hälla på eller släng en matta/filt/kartong över utedelen och kör den i kylläge på 16 grader tills is/frost är borta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Framgår inte om det ”bara” är is i plaströret som jag i och för sig inte förstår vitsen med att montera om man inte ska förlänga det och leda bort vatten vid avfrostning men då är det en värmekabel i det röret/slangen.
På din modell kan du manuellt via fjärren få den att göra en avfrostning om det är is/frost på själva lamellerna som den inte lyckades avfrosta bort, är det is/frost som den inte når att avfrosta så får man ta varmvatten och hälla på eller släng en matta/filt/kartong över utedelen och kör den i kylläge på 16 grader tills is/frost är borta.
Har du någon vetskap hur jag avfrostar? Hittar inget i manualen

Din Daiseikai kanske är av en äldre modell, osäker på hur många år tillbaka Daiseikai haft den funktionen.

B
Slår man över en värmepump i AC läge och sätter inomhustemperaturen riktigt lågt borde den avfrostning utedelen.

Hur ser lamellerna ut?

Är det bara ett avrinningshål?
På min Panasonic är det flera och det ligger en värmeslinga över alla hål så vattnet rinner ut fint.

R Runnis skrev:
Är det bara ett avrinningshål?
På min Panasonic är det flera och det ligger en värmeslinga över alla hål så vattnet rinner ut fint.
Finns 2st avlånga till som man kan blockera med medföljande lock , montera avrinningspipen och ansluta en slang eller rör för att leda bort vattnet.
Finns även en specifik plint för att ansluta värmekabeln för slang/rör.
Då slipper man köpa ett dyrt uppsamlingstråg .

Här är 2 varianter på olika Daiseikai att göra manuell avfrostning , vet dock inte om det fungerar på din beroende på vilken modell du har.

• Instruktion för manuell avfrostning på fjärrkontroll med “dF” på displayen efter att ha hållit SET-knappen intryckt i 5 sekunder.
    Skapa konto
  • Manuell avfrostning driftanvisning, fjärrkontrolldisplay visar "dF" efter att ha tryckt och hållit "Menu"-knappen i 5 sekunder.
    Skapa konto
  • Gilla
jammu
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Här är 2 varianter på olika Daiseikai att göra manuell avfrostning , vet dock inte om det fungerar på din beroende på vilken modell du har. n
C Comfort Thomas skrev:
Här är 2 varianter på olika Daiseikai att göra manuell avfrostning , vet dock inte om det fungerar på din beroende på vilken modell du
C Comfort Thomas skrev:
Här är 2 varianter på olika Daiseikai att göra manuell avfrostning , vet dock inte om det fungerar på din beroende på vilken modell du har.
Tack för svar. Försökt få bort isbildningen genom defrostknappen som du visade samt med kokande vatten. Trots detta ger pumpen ifrån sig en svag värme inomhus (med maxinställningar). Själva fläktfunktionen fungerar normalt, bra tryck där. Förstår att pumpen fungerar suboptimalt när det är så kallt ute men lite mer värme i huset borde den ändå kunna åstadkomma. Ska kontakta teknikern:)

Det är en Toshiba daisekai 9,5 som är köpt våren-24

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack för svar. Försökt få bort isbildningen genom defrostknappen som du visade samt med kokande vatten. Trots detta ger pumpen ifrån sig en svag värme inomhus (med maxinställningar). Själva fläktfunktionen fungerar normalt, bra tryck där. Förstår att pumpen fungerar suboptimalt när det är så kallt ute men lite mer värme i huset borde den ändå kunna åstadkomma. Ska kontakta teknikern:)
Borde absolut ge mer värme. Vår Panasonic är inställd på 22,5 grader och vi har den tempen i stort sett hela huset. Kalla nätter med -13 grader har jag skruvat upp fläktläget något snäpp för att få jämnare värme i hela huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.