Irriterande varningspip på IKEAs induktionshäll

12k läst  13 svar

1. emmanicke
    Medlem Nivå 4
    Är det fler där ute som också irriterar sig på det höga varningsljudet IKEAs induktionshäll ger ifrån sig så fort någonting (kartong, trasa, tallrik, metall) läggs på hällen? Jag blir TOKIG på det, ska man inte kunna ställa ifrån sig en endaste pinal på hällen eller?! Det känns som en otrolig waste of space om man inte ska kunna använda sin spis som avställningsyta.

IKEA-hällen sitter i vår sommarstuga. I vårt andra kök har vi induktionshäll från Electrolux. Den har också ett varningsljud men det utlöses bara om något metalliskt står kvar över reglagen på hällen. Tycker det är vettigt och vi störs inte alls av det.

Någon som stött på samma irritationsmoment och kommit på en lösning?

2. K
    Husägare Nivå 11
    Hej.
    Jag håller helt med dig! Mycket irriterande. Jag tycker det är perfekt att stå och bläddra igenom tidningen där, men det går inte på grund av pipet.Lösningen jag har (som är långt ifrån pefekt) är att ställa ett grytgaller som jag köpt från IKEA över knapparna. Men då kan man inte använda plattorna närmast knapparna.

En annan sak som jag tycker är irriterande är att touchknapparna är så känsliga. Om man råkar dra med handduken på dem så stängs spisen av eller så sätts en annan platta på. Det behövs knappt att den rör vid spisen.
    Dessutom så burrar den en hel del, vilket jag har förstått i efterhand att alla induktionshällar gör mer eller mindre. Synd bara att denna gör det mer. Jag har testat grytan som burrar mest på en annan häll, men då burrar det inte lika mycket som på vår.

Den är iallafall snabbare än vår gamla spis :)

3. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Hmm... vår IKEA induktionshäll piper endast om man lägger nåt över touchknapparna, tycker visserligen att det är en bra lösning då knapparna är känsliga som knipo säger. Men på själva hällen kan vi läsa en tidning, skriva handla lista eller ha kastruller etc...

4. C
    Medlem Nivå 2
    Vi har Siemens induktionshäll. Har haft den i två år nu och är fortfarande inte kompis med den. Går inte att ha den som avställningsyta, då piper den. Piper när man torkar av den, ja säg när den inte piper. Jag är väl ointelligent, men jag förstår inte vitsen med induktion. Matlagningen går inte fortare. Det är ju bara vätska som kokar snabbare. Innehållet i vätskan, potatis, ägg mm blir inte fortare klart. Saknar min gamla glaskeramikhäll.

5. M
    Medlem Nivå 9
    Jag prioriterar hellre en häll där man inte behöver vänta en evighet på att stekjärnet blir varmt eller vattnet till pastan börjar koka än en häll som jag kan använda som avlastningsyta... Men det är ju bara jag. Skulle aldrig kunna gå "tillbaks" från induktion igen. Vår häll piper inte när man torkar av den sålånge man rör trasan, tror den väntar ett par sekunder om saker ligger "still"

6. A
    Medlem Nivå 1
    Jag tycker touchknapparna är alldeles för okänsliga på IKEAs iduktionshäll. Touch betyder ju att jag bara ska behöva nudda vid knappen för att det ska hända något. På IKEAs induktionshäll måste jag hålla fingret där en stund (åtminstone på on/off-knappen) för att den ska slå på/stänga av.

Dessutom kan man inte ha fuktiga fingrar för då fungerar inte knapparna alls. Och är det någonstans som man är fuktig på fingrarna så är det väl i köket?

Kokar det över och vatten rinner ut över touchknapparna måste jag torka bort den varma vätskan innan jag kan sänka värmen. Inte så lyckat.

7. F
    Medlem · Nivå 10
    Det är en säkerhetsfunktion så man inte lätt råkar slå på spisen med något i metall på. ON/OFF skall alltid vara en medveten handling och inte av misstag.

8. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Nej

9. gadu^
    Medlem Nivå 11
    Kanske kan skriva lite mer förklarande?

10. E
    Medlem Nivå 1
    precis en bra livförsäkring, pipljuden får man stå ut med.

11. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Hähä, det var svar på frågan om jag irriterar mig på varningspipet.

12. andreascarlsson
    Medlem Nivå 6
    Gammal tråd, men aktuellt ämne: Finns det NÅGON induktionshäll på marknaden som inte piper när man lägger grejer på den?

Om inte, går det programmera bort det där satans pipet?

Precis som på gamla hällar, så är det väl upp till var och en om man vill använda spisen som avlastningsyta? Att plattorna är varma fattar man eftersom alla hällar (som jag känner till) har en lampa som visar om hällen fortfarande är varm eller inte, dessutom har man ju känsel i fingrarna.

Jag HATAR det där satans pipet, och skulle betala extra för att slippa det.

• Laddar…
  13. K
    Husägare Nivå 11
    Vi hade en Ikea-häll innan, har en Siemens nu och den piper ingenting oavsett var man lägger något.

Redigerat 27 dec 2018 23:18
    • Laddar…
  14. andreascarlsson
    Medlem Nivå 6
    Tack, då är det alltså Siemens man ska kolla på!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: