Behöver en normkapsling för 8-10 moduler men behöver minsta möjliga höjd. Tittade på Hager etc men alla de kända märken så växte höjden direkt om man gick från 4-modul till 8. De enda som jag hittar var Biltema och Clas Ohlson gds som var 160mm höjd med 8-moduler och IP65. Vill helst inte använda materialet från dem då jag inte vet hur det håller med kyla etc. Nån som har tips? Har max 170 på höjden att tiłlgå.

IP65 är högt på en normkapsling, ska du gräva ner den? Skämt åsido, det är inte alltid bra med hög IP-klass, kondensproblem kan uppstå vid skiftande temperaturer. Var ska den monteras?

Ska vara i ett automationsskåp utomhus och vill ha så tätt som möjligt mot myror och insekter. IP54 kanske räcker men inte sett nån kapsling som har de klassningen.

Jag har 2raders varianten av Malmbergs ip65 central i ett gammalt uthus på landet. Man får trixa lite när locket skall på men skruvar isär gör man ju sällan. Jag kastade skruvplintarna som ingick och satte dit nya plintar på dinskenan. Jag har inte haft problem med fukt i den men vill man köra enligt konstens alla regler så sätt ett dränerande membran i botten så vattnet åker ut men småkrypen inte kommer in. Alla kablar ut har jag satt med förskruvningar.

https://www.hornbach.se/shop/MALMBE...2-moduler-1-rad/8874775/artikel-detaljer.html

Tyvärr 265mm höjd på den. Verkar vara så att det alltid är med noll och jordlist på alla varianter på mer än 4 moduler och då blir höjden direkt mer än 170mm förutom på biltema och CO 8 modulers.

E
Hur viktigt är det att beröringsskyddet är intakt när komponenterna är åtkomliga?

Det skulle kanske funka med en apparatlåda från ensto eller spelsberg. Finns även med transparent lock om man behöver se innehållet utan att skruva loss locket

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, behöver du komma åt komponenterna när de väl är monterade?

Jag har nyligen byggt en (väldigt enkel) automatik för frikylan hemma i Biltemas kapsling 46-2025. Den rymmer utan problem normkomponenter och DIN-skenan som kan köpas till rymmer åtminstone 8 moduler, med lite marginal åt sidorna.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Mikael_L
A anis16 skrev:
Behöver en normkapsling för 8-10 moduler men behöver minsta möjliga höjd. Tittade på Hager etc men alla de kända märken så växte höjden direkt om man gick från 4-modul till 8. De enda som jag hittar var Biltema och Clas Ohlson gds som var 160mm höjd med 8-moduler och IP65. Vill helst inte använda materialet från dem då jag inte vet hur det håller med kyla etc. Nån som har tips? Har max 170 på höjden att tiłlgå.
max 170mm högt är väldigt litet, inte ens Hagers minigamma klarar detta (de är ju inte heller mer än IP20).

Jag skulle nog välja någon fibox som kan utrustas med DIN-skena
http://www.fibox.se/catalog

Eller något motsvarande av annat fabrikat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.