Hej alla
Är det någon i området ovan som kan bekräfta att det pågår någon typ av aktivitet för IP-Only ?
Vi är ett antal hushåll utefter RV66 mellan Virsbo och Fagersta som går i väntans tider.
IP utovade ett färdig installation innan årsskiftet 17/18, men vi har inte hört ett dugg.
Vi var tillräckligt många som skrev på enligt IP:s försäljare, så vad det anbelangar så var det inget problem.
Men som sagt. Vore kul höra om det pågår någon aktivitet i området för övrigt.
Skrev detta i ett annat inlägg nyss. Hör till Mälardalen (Kungsör).
"Jag tecknade mig för fiber hos IP-Only i slutet på november 2016. Har aldrig fått någon vettig tidplan från IP-Only (men det verkar vara så de jobbar). Under säljmötet sa man att det skulle bli klart under 2017, sedan blev det Q1 2018... nu har man sagt Q3 2018. Kan tillägga att inomhusinstallationen gjordes i oktober 2017, tomtgrävningen i november 2017 och grävde i gatan gjorde man i december 2017.
Efter detta har det varit knäpptyst tills nu, de ringde mig för ett par veckor sedan och ville kolla att jag tagit del av en kampanj som de skickat ut... meddelade att jag inte var intresserad av denna kampanj och blev informerad om att de planerade driftsätta mitt område i augusti. Skall bli väldigt intressant att se om de verkligen blir klara då.. jag är en smula skeptisk."
Jag bor i Eskilstuna och vi signerade avtal i maj 2017. Blev lovade på säljmötet att vi skulle ha fiber till julafton 2018.
Fortfarande har inget byggbeslut tagits, är totalt dött i kommunikationen från IP-Only.
Vet att dom inte ens har tagit kontakt med markägarna runt omkring i mitt område..
Eftersom jag just nu åker mycket bil i jobbet söder om Kviscksundsbron så kan jag meddela att det pågår byggnation av stamledning för fullt. Dom är framme vid Kvicksundsbron för ett par veckor sen. Misstänker starkt att stamledningen ska dras vidare till Västerås. Jag hade stannat på "ICA Bron" för att handla lite men fick vänta ett slag för att dom skulle rulla ut PEM med lastbil. Fem rör lägger dom ner.
Självklart skulle jag ha tagit en bild men det for i glömska.
Stamledningen har dom dragit norrut från Katrineholm längs väg 56. Synliga ledningar ovan jord finns att kika på vid campingen i Stora Sundby för den nyfikne just nu. Dom har borrat sig under vattnet vid broarna där. Inte riktigt säker på dragningen efter Stora Sundby norrut, men dom har grävt från centrala Eskilstuna längst med Folkestaleden. Avstick in mot Råby från Hällbybrunn, vidare förbi Tumbo mot Kvicksund.
Det är vad jag har sett, och arbetslaget ser jag varje dag på språng. Så dom är nog på G vidare norrut nu från Kvicksund.
Detta arbetet har fortgått hela hösten/vintern/våren. Ingen latsida på dessa sträckor alltså till skillnad från andra ställen i Svergie.
Observera att det är stamledningen och inte finliret senare jag pratar om.
Stamdragningen som görs precis som du skriver är mellan Amazons datahallar de bygger (Eskilstuna, Västerås, Katrineholm). IP-Only fick det avtalet med Amazon. Sen vet jag att de har grävt till Stockholm också för att koppla ihop allt.
Anledningen till att de inte ligger på latsida när det gäller detta så är det gissningsvis höga viten om de inte blir klara enligt avtal.
En intressant sak i detta är att denna dragning går via Kungsör (förbi mitt område) vidare till Katrineholm.. men de hade ingen samkörning mellan de som drar stamnätet och de som byggde områdesnätet.. så när stambyggarna lagt ner rören och fyllt igen så kom de andra och grävde upp och la ner slangen i samma schakt.. snacka om ekonomiskt
Skrev detta i ett annat inlägg nyss. Hör till Mälardalen (Kungsör).
"Jag tecknade mig för fiber hos IP-Only i slutet på november 2016. Har aldrig fått någon vettig tidplan från IP-Only (men det verkar vara så de jobbar). Under säljmötet sa man att det skulle bli klart under 2017, sedan blev det Q1 2018... nu har man sagt Q3 2018. Kan tillägga att inomhusinstallationen gjordes i oktober 2017, tomtgrävningen i november 2017 och grävde i gatan gjorde man i december 2017.
Efter detta har det varit knäpptyst tills nu, de ringde mig för ett par veckor sedan och ville kolla att jag tagit del av en kampanj som de skickat ut... meddelade att jag inte var intresserad av denna kampanj och blev informerad om att de planerade driftsätta mitt område i augusti. Skall bli väldigt intressant att se om de verkligen blir klara då.. jag är en smula skeptisk."
Jag bor i Eskilstuna och vi signerade avtal i maj 2017. Blev lovade på säljmötet att vi skulle ha fiber till julafton 2018.
Fortfarande har inget byggbeslut tagits, är totalt dött i kommunikationen från IP-Only.
Vet att dom inte ens har tagit kontakt med markägarna runt omkring i mitt område..