Byggahus.se

Investera i solceller eller i aktier, hjälp med olika kalkyler.

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hejsan.

Jag vet att det finns många smarta läsare här så jag hoppas få lite bra svar kring solceller och hur det Skulle kunna påverka privatekonomin.

Jag har långtgående tankar på att sätta upp solceller på huset primärt av ekonomiska skäl.

Men det finns lite olika scenario, för enkelhetens skull säger vi att en anläggning kostar 100´och genererar en avkastning i form av lägre kostnader på 8000:- / år dvs 8%.

Scenario 1

Om man betalar kontant och jämför detta med att investera de 100’ kontanterna i någorlunda säkra investeringar som ger en avkastning på 5% så har man efter 15år med ränta på ränta effekt 207’, medans man på solcellerna har ”sparat” ihop 120’ dvs precis täckt investeringskostnaden, detta gör ju solceller till en ganska dålig investering.

Aktier kan man ju alltid sälja av för marknadsvärde under någon av de 15 åren medans pengarna är låsta i solcellerna, samt att det lite osäkra politiska läget inte gör att man vet hur ersättningarna ser ut framöver.

Scenario 2

Men om man istället räknar på att låna pengarna på huslånet till en ränta på c:a 2% så kommer det kosta under 200:- / månad för en besparing på drygt 650:- / månad man får alltså nästan 500:- per månad ”gratis”.

Man skulle också kunna tänka sig att värdet på huset ökar en del vid en ev försäljning då man har lägre driftskostnader.

Går dessutom elpriserna upp de kommande åren, så känns detta scenariot väldigt fördelaktigt och att investera i solceller blir ett ganska lätt val.

Det bästa är kanske att investera de 100’ och låna till solcellerna

Vad säger ni ?

2. T
    Självbyggare · Nivå 7
    Du kan ju investera i solceller på t.ex https://trine.com/ så blir det lite mitt i mellan.

3. P
    Medlem Nivå 7
    Svårt att hitta säkra investeringar som ger 5 %, och om man gör det så är det bara att maxa huslånet och tjäna 3% per år oavsett vad man gör med solfångarna.