Byggahus.se

Invändig tillägsisolering

1. P
    Medlem Nivå 1
    kikar på en kåk från -46, putsad fasad i fint skick och funderar på invändig tilläggs isolering. min fundering, kan jag dra ny el i slang i den nya väggen (45x45 reglar + isolering) och sedan koppla den nya elen till den gamla som är dragen i befintlig timervägg?

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Förenklat svar men ja.

3. P
    Medlem Nivå 1
    men å andra sidan så kan jag ju använda de gamla ledningarntill att dra nytt hela vägen, de e ju bara å fästa ny sladdar i de gamla vid elcentralen å dra :) och be en behörig elektriker koppla in :) åandra sidan igen, när ja väl tänker efter så finns det ingen jätte anledning att isolera heller, kåken är i nulget värmd med 2-3m3 olja/år och en pellets konvertering kommer kosta mig ca 12000/år i uppvärning, byter jag dessutom ut deninnersta rutan i fönstren till energiglas med bättr u-värde borde jag få ganska billig uppvärmning ändå?

4. M
    Medlem Nivå 5
    Ja de låter vettigt på samtliga. Så kan du se framöver om de behövs isoleras.

5. P
    Medlem Nivå 1
    precis, man ska ju inte isolera bara för att man brukar göra det, finns det inget behov är det ju bara onödigt.