Hej
Vi har ett tvåvåningshus med källare från 1930, gamla stommen bestod utifrån sett av puts, dubbla tegel med luftspalt, karbamidskum(1980), panel, spännpapp.
Källarmuren är gjuten sen murad tegel från plan 1. Putsen är hel och fin på fasaden.

Nu har vi rivit bort ända in till tegel stommen reglat upp ny 70mm stomme för el dragning och isolering.

Men blir inte klok på vad/hur som är bäst att göra här näst!
Mineralull eller cellulosa isolering?
Ångbroms eller inget alls?

Någon som gjort något liknande och har tips?

Sulan555 Sulan555 skrev:
Hej
Vi har ett tvåvåningshus med källare från 1930, gamla stommen bestod utifrån sett av puts, dubbla tegel med luftspalt, karbamidskum(1980), panel, spännpapp.
Källarmuren är gjuten sen murad tegel från plan 1. Putsen är hel och fin på fasaden.

Nu har vi rivit bort ända in till tegel stommen reglat upp ny 70mm stomme för el dragning och isolering.

Men blir inte klok på vad/hur som är bäst att göra här näst!
Mineralull eller cellulosa isolering?
Ångbroms eller inget alls?

Någon som gjort något liknande och har tips?
Så om jag förstår rätt är det ovan våningen vi pratar om?
Källaren är en helt annan femma.
Är svårt att hitta info om just isolera mot tegel😂 små letat 1år innan jag startade nu.
Så här ser min nuvarande 1967 en tegelfasad isolering ut.

Består av om jag fattat det rätt, luftspalt, tjock board/spånskiva(vindskydd), 70-100mm glass isolering med reglar, sen board/spån har håll sedan 67. (inget fel, bara min elräkning)

Nya praxis verkar typ vara luftspalt med distanser så nästa= vindskydd ej tar i, isolering, ångspärr, inner skiva/gips.
Så är i princip som trävarianter fast en luftsficka/distans.
Skippa inte en luftspalt!!!
Puts/tegel tar fukt mot isoleringen blir det...inte så isolerande (mest det man ser när man letar)

Ska göra om min till ca 190mm tänkte ta ev vindskydd/ev nuvarande skiva, 100mm stenulls isolering. regla en bit åt sidan för minska köldbrygga. 45+isolering, ångspärr, 45+isolering sen gips/board.
Sista 45 är för att kunna hänga grejer i väggen utan att råka punktera spärren.

Jag ska dock ångspärra inner taken/mot vinden med. Annars hade jag tagit broms/diffusions öppen istället för en spärr.
Jag "gissar" på att om du har spån på taket ta en diffusions öppen/ingen i vägen.

Valde stenull för att låta ev fukt vandra upp på vinden (samt billigt :p). cellulosa fukt vandrar på ett annat sätt samt nuvarande ull har levt i 58år.
Isolerar inte lika bra för ljud om inte packat har 5meter till dagis uteplats.

• Mörkt utrymme, tegel, murbruk, spår av skadedjur, försummelse, möjligen en vind eller krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadat träbjälklag med isoleringsmaterial, tegel och synlig nedslitning eller rötskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.