Byggahus.se

Invändig putsning av gammalt Skånestall

1. L
    Medlem · 34 inlägg

Lybeck

Medlem
    Jag renoverar ett gammalt (1930) kostall i Skåne och är tyvärr nybörjare på stenhus. Invändigt färg- och putsskikt sitter mycket dåligt så jag ska riva all putsen. Under finns en ganska grovkornig struktur som jag tolkar som någon form av gammal grov cement. Dessutom finns en del lite djupare "skador". Stommen är troligtvis gråsten. Ska bli ett häststall och det är insidan jag pratar om.

Hur kan jag veta om man har använt kalkbruk tidigare?
    Bör jag/måste jag använda kalkbruk?
    I så fall vilka är för- och nackdelarna?
    Om ej kalkbruk - ska jag putsa med bruk B och hur tjocka lager kan man putsa?
    Måste man näta om det blir tjockare lager, eller kan man putsa flera lite tunnare lager?

Dessutom har man ovanför de bärande bjälkarna använd lerstenar som mer liknar jord idag. Om man behåller dessa och putsar utanpå - vad använder man då för bruk?

Många frågor kring ett och samma ämne - tacksam för hjälp

2. L
    Medlem · Västra Götaland · 543 inlägg

LyckeKonsult

Medlem

Re: Invändig putsning av gammalt Skånestall

Var noggran med rengöringen och tillsätt lite vidhäftare i första påslaget med B-bruk

3. L
    Medlem · 34 inlägg

Lybeck

Medlem

Tack för svaren!
    En fundering - man läser ju överallt att hållfastheten ska vara sämre "ju längre ut man kommer". Om man då har ett dåligt underlag och putsar med B och C. är det inte risk för att hela schabraket släpper?

4. L
    Medlem · Västra Götaland · 543 inlägg

LyckeKonsult

Medlem

Jag missade att skriva att du skall ta ner allt kalkbruket... så din kommentar var helt riktig... men med hästar i stallet vill du inte ha kalkbruk på väggarna - du får ha med dig en hink bruk varje gång du mockar ut... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.