Byggahus.se

Invändig isolering i källaren

1. beedj
    Medlem Nivå 1
    Vi har köpt ett 2-plans hus med källare från -46 och i ett av rummen i källaren finns det påreglade träväggar (ytterväggar). Borrade hål i panelen för att kolla hur det såg ut under. Det ligger först plast mot betongenväggen sedan träreglar 45mm och träpanel. Mellan plasten och panelen är det isolerat med cell-plast. Min fråga är om det verkligen skall vara en fuktspärr på insidan av en yttervägg? tänker på fukten... /Björn.

2. ylven
    Medlem · Nivå 9
    Jag har liknande konstruktion i min gillestuga. Det känns inte helt optimalt, särskilt med tanke på plastmattorna på golvet som jag rev ut och hittade mögel på undersidan av. Det räcker med lite damm för att det ska kunna mögla och när man har lagt på en "fuktspärr" i form av plastmatta eller plastfolie så lär ju tillväxtbetingelserna bli de rätta...

3. F
    Medlem Nivå 2
    i min värld måste fukten få vandra i en källarvägg. Hur mycket man än dränerar blir den aldrig helt torr. Själv har jag murat en ny lecavägg innanför alla betongytterväggar med en 20 mm luftspalt emellan. Lecan bygger 200 mm och skall isolera motsvarande 50 mm isolering. Luftspalten och rummet ventileras noga. Ett hyfsat stort jobb att göra detta men luften i källaren är som en vårbris. Alternativet är att slita bort allt in till betong, putsa och måla med silicatfärg samt isolera utanför källarväggen med pordrän om man ändå tänker dränera.

4. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    I våran källare hade förra ägaren klätt insidan med Platon, sen vanlig träoch isolerverk. självklart med gips oxå..... Det hade precis börjat lukta lite när jag rev ut skiten.... Jag putsade med gipsbruk direkt på betongväggen, ska såsmåningom gräva upp vid källarytterväggen och isolera utifrån med isodrän.....

5. beedj
    Medlem Nivå 1
    Tack för inläggen.

Är det någon som vet hur illa denna lösning är?

måste man slita allt och börja om tex, med stålreglar och utan plast liggande mot ytterväggen?
    ...eller kan det räcka med att man tex. borrar upp ventileringar genom panelen,cell-plasten och "fuktspärren"?

någon isolering från utsidan är tyvärr inte aktuell då dräneringen är nygjord.

/Björn.

6. F
    Medlem Nivå 2
    Min kompis hade likadan konstruktion som du och tänkte tapetsera väggarna när han flyttade in. Jag tog utan hans tillåtelse helt bryskt släggan och slog ett hål i väggen. När chocken lagt sig satte han näsan i hålet - en doft av gorgonzola och wasa skeppet! Han slet ut allt putsade och målade lecaväggen med silicatfärg. I hans fall med 20cm leca ska det tydligen motsvara ca 5 cm isolering men om betong ska göra detsamma krävs 300cm. Sorry, men jag skulle aldrig våga isolera en källarvägg invändigt med ngt annat än luftspalt och leca. Hellre ta smällen och höja värmen. En del tror på invändig platon men jag är inte en av dem. Hoppas ngn annan har en bättre lösning åt dig...

7. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    fef: man kan klä med stålreglar och isolera med stenull, sen klä på den nya glasfibergipsen, den är ju en ny standard i våtrum.

8. F
    Medlem Nivå 2
    Milkshaken: Kanske kan funka. Är risken att man får en fuktutfällning i isoleringen? Stenullen andas väl i och för sig en del? Luftspalt mellan btg-reglar? Synd att glasfibergipsen är så dyr. Kan ha fel men en murare sa en gång att man helst inte ska ha c-bruk i en källare då detta är kalkbaserat och känsligt för mögel..är det inte kalk i gipsen?

9. beedj
    Medlem Nivå 1
    Har nu borrat upp en del hål med jämna mellanrum & höjder (d:45mm) för att se hur det ser ut.
    Kondens verkar ha bildats på plasten under ett fönster.
    Det finns två ytterväggar i rummet med ett fönster på varje vägg. under fönstren finns det vattenburna element av äldre modell som inte genererar alltför myket värme.

är kondensen nått man kan ventilera bort tror ni?

10. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    fef:... Den nya glasfibergipsen... (Som jag fortfarande inte kommer ihåg namnet på) är ju godkänd för våtrum, just för sin icke pappyta..... Gipsen i sig klarar sig ju bra.....
    Glasfibern ligger som ytskikt istället för papp....

Kondens kan man både ventilera och värma bort ja.... Men inte permanent..... Man måste gå till botten med problemet enligt mig....
    Du har fått några förslag.....
    Alternativet är annars en avfuktare.. men hur kul är det att ha en sån surrandes nere i källaren...!!!??

11. K
    Medlem · Nivå 9
    Mineraliska produkter möglar inte. Organiska gör det.
    Om kalk möglade så vore det iofs häftigt att se ett stort ludet kalkbrott :)
    Den muraren var iallafall ute och cyklade.

Gips är ett vanligt namn på mineralet kalciumsulfat.
    Kalk framställs av kalksten (bergart) som till största del innehåller mineralet kalcit.

12. F
    Medlem Nivå 2
    ktm250: Ok, jag är med. Vet du ngn annan anledning till varför muraren rekommenderade b-bruk istället för c-bruk med högre kalkhalt i källare. Killen har haft putsfirma i 30 år, men jag köper det där med kalkbrottet. Åter till ämnet har ni några mer tips till beedj?

13. K
    Medlem · Nivå 9
    fef: Han har antagligen gjort en bedömning av underlaget, vilket är det som alltid styr valet av styrka på bruk.
    Själva uttalandet, i sig, låter dock märkligt. Han kanske inte kunde förklara sig och drog helt enkelt en vals för att göra det lätt för sig.
    Val av material i olika lägen är svårt, kräver kunskap och fingertoppskänsla och ibland är valet svårmotiverat för en lekman. Det sitter liksom i ryggmärgen.
    När det är svårt att förklara så orkar vissa liksom inte utan de drar helt enkelt till med nåt och hoppas att den de dragit valsen för ska nöja sig så och inte komma med fler frågor. Kommer lekmannen med fler frågor blir det genast bråttom... mycket jobb, fika, lunch, julklappar... you name it!
    Nåja, absolut ingen skugga över honom. Han är ingen lurendrejare. Han orkar nog inte bara förklara, igen, sånt som sitter i ryggmärgen efter år av brukblandande :)

14. T
    Medlem Nivå 2
    Off topic:

Milkshaken: Mitt svar var inte riktat mot dig, utan jag svarade på en annan fråga tidigare i tråden. Moderator har tagit bort inlägget. Tycker det är märkligt att han inte tog bort mitt inlägg också, då jag citerat personen ifråga.

15. M
    Moderator · Nivå 18
    Jag tog inlägget via en annan vy än denna så jag såg tyvärr inte citatet.
    Beklagar