Byggahus.se

Invändig isolering av en garagevägg

1. mattssok
    Medlem · 16 inlägg

mattssok

Medlem
    Jag håller på och bygger ett nytt kontor i vårt hus (1946). Rummet jag gör om var en gång i tiden husets garage. Två av väggarna vätter mot utsidan så att säga och väggen jag kommit till nu är en betongvägg utan varken dörr eller fönster. (Rummet i fråga är i dagsläget inte uppvärmt.)

Denna vägg vätter mot en granne som ibland låter mer än önskvärt. Således funderade jag på att sätta upp dubbla gipsskivor där för att ta bort det värsta av ljudet. (Har inte i mig att göra något omfattande ljudisolerande projekt utan vill bara förbättra nuläget en aning.)

Jag hade tänkt att skruva upp glespanel/läkt på väggen för att fästa gipset i. Det jag undrar är om jag borde passa på och fylla utrymmet (25-28mm) mellan betong och gips med något eller om jag ska lämna det tomt?

2. splinter
    Byggveteran · Västkusten · 129 inlägg

splinter

Byggveteran
    Rubriken talar för att du tänkt fylla utrymmet med isolering och det är förstås rimligt. I första hand bör du välja träfiberisolering och i andra hand mineralull. När det kommer till ljudreduktion så gäller generellt att ju mer massa desto bättre. Träfiberisolering har högre densitet än mineralull och reducerar därmed ljud bättre än mineralull (är dessutom miljövänligare). Gips har hög densitet och två lager duger nog fint.

Nedan följer en exempelritning på en akustikvägg. Den användes senast i ett projekt hos oss där ett sovrum låg intill ett hisschakt och ljudreduktionen behövde vara extra hög. Den extra distansen till betongen var för att minimera vibrationer och lågfrekent buller. Kan vara värt att ha i åtanke om en del av din grannes störande beteende är bas-intensiv musik.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    akustikvägg.jpg

OBS! Stålreglerna ska med fördel bytas ut till vanliga träreglar.

3. mattssok
    Medlem · 16 inlägg

mattssok

Medlem
    Ah tack för ett bra svar. Då siktar jag på att fylla hela utrymmet mellan betong och gips med någon av de isoleringar du föreslår.

En relaterad fråga, den andra ytterväggen i rummet har fönster och dörr och den ska jag också isolera och beklä på sikt. Är det samma tänk där också? (Dvs fyll med isolering.) Det jag har lite svårt att greppa är när ångstopp och de sakerna kommer in i spel isoleringsmässigt :)

• Laddar…
  4. splinter

splinter

Byggveteran
    Japp, samma tänk. "Akustikväggen" ovanför är även en helt vanlig regelvägg (med undantag för distansen). Du kan med fördel nöja dig med enbart ett lager gips om ljudreduktionen inte behöver vara lika stor. Om du också vet att du kommer vilja sätta upp hyllor, TV eller andra tyngre grejer på väggarna så kan du med fördel byta ut den inre gipsskivan mot en robustare OSB-skiva.

Om ytterväggen redan har en ångspärr så ska du inte addera ytterligare en ångspärr när du tilläggsisolerar.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    iv45-innervägg-förstärkt.png

Redigerat 23 mar 17:19
  5. K
    Medlem · Västerbotten · 366 inlägg

Knight

Medlem
    Hur ser betongväggen ut ? Finns de fuktgenomslag?

Finns fördelar och nackdelar att lägga isolering mit betongen och är det ett tidigare garage kan konstruktionen vara väldigt enkel

6. mattssok
    Medlem · 16 inlägg

mattssok

Medlem
    Aha tack. Just denna vägg (den med dörr och fönster) har ingenting sådant. Den hade cellplast plus gammal mineralull. Hade tänkt att ta bort all cellplast och ersätta med typ stenull eller liknande. Har aldrig upplevt fukt eller liknande runt/på den väggen och då undrar jag om man borde sätta en ångspärr ändå eller strunta i det?

Tanken är annars att jag har (utifrån och in) stenull, osb, dubbelgips.

Men tar gärna emot tips/förslag till ifall jag borde peta in en ångspärr där :)

7. splinter

splinter

Byggveteran
    Lite svårt att svara då jag inte vet planlösningen och känner inte till konstruktionen i övrigt. Men då det är en gammal garagekonstruktion så hade jag nog skippat ångspärren om jag vore du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.