Byggahus.se

Intyg att riva vägg

1. Kuytan
    Medlem · 18 inlägg

Kuytan

Medlem
    Hej!

Jag bor i en BRF och vill riva min vägg mellan kök och vardagsrum. se rödmarkering nere till vänster i bild.
    Notera att flera personer i BRF:en har rivit just den väggen fast i deras lägenhet.

Killen som kan riva min vägg vill ha papper på att den inte är bärande. BRF:en säger att det är jag som "äger" väggen och ska då säkerställa det själv.

Ska jag ta in en firma för att knacka lite på en vägg och skriva ett intyg? vad kan det kosta?
    Har ni några tips?

MVH Johan

2. B
    Medlem · Stockholms län · 19 221 inlägg

BirgitS

Medlem
    Den byggnadskonstruktör du anlitar bör inte nöja sig med att knacka på väggen eftersom det inte säger mycket utan kolla armeringsritningar och andra konstruktionsritningar samt väga ihop det med kunskapen av hur hus från den tidsperioden är konstruerade.

3. B
    Husägare · Göteborg · 1 153 inlägg

bossespecial

Husägare
    Ett tips innan du anlitar en konstruktör är att leta fram alla tillgängliga konstruktions ritningar på huset. Dessa finns säkerligen hos stadsbyggnadskontoret. Ska konstruktören börja leta kostar det onödigt mycket pengar. Får du tag på några ritningar kan du även lägga upp dem här inne så får du iaf en hint om läget(y)

4. Kuytan
    Medlem · 18 inlägg

Kuytan

Medlem
    tack så mycket för hjälpen! ska kolla upp detta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.