32 112 läst · 117 svar
32k läst
117 svar
Intressant situation: "Förra ägaren vill ha mitt elprisstöd."
Hittade detta nyss
(alltså inget som hänt mig..., men ett tänkbart scenario för de som flyttat/köpt nytt boende under 2021-22):
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/10bpdst/förra_ägaren_vill_ha_mitt_elprisstöd/

(alltså inget som hänt mig..., men ett tänkbart scenario för de som flyttat/köpt nytt boende under 2021-22):
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/10bpdst/förra_ägaren_vill_ha_mitt_elprisstöd/
Förra ägaren till huset som jag o frun köpte i mars förra året har uttryckt sig som att de har rätt till elprisstödet som vi ska få då det är beräknat för dels när de bodde där. Dom har flyttat till ett nybyggt hus och jag tror inte man får något stöd då och jag antar att dom ser de som sin rätt att få stödet från sitt gamla hus.
Självfallet har väl inte dom rätt till vårat elprisstöd? Hur förklarar man bäst för dom? Nån som varit i liknande sits?
Vad ska jag förklara? Läs ... Scenariot är att du köpt ett hus av någon under/efter passerade elstöds-perioden som Försärkringskassan ska administrera. Nu vill de gamla ägarna ha pengarna eftersom de var de som gjorde av med elen. Vem får elprisstödet? F.g ägare eller nuvarande?Jonatan79 skrev:
Redigerat:
Äh, 'förskingringskassan' gör nog av med penningarna på administration och nu skrivs det ju om att utbetalningarna ska komma i mars.T Tom GX skrev:
Jag tror inte på idén med elpris stöd för att ha råd att betala sina elräkningar överhuvudtaget, att avstå el användning till uppvärmning är väl det ända vettiga i Europas nuvarande energisituation.
Ja, självklart. Fast så fungerar inte t ex försäkringar. De dateras till skade/-inträffandedatum, samt appliceras på personen som var betalande försäkringstecknare vid "skadetillfället" (a.k.a. betalande elförbrukare i detta scenario)L lbgu skrev:
Men detta är inte en försäkring. Förslaget om elstöd är att den nuvarande ägaren får stöd utgående från fastighetens tidigare förbrukning utan att ta hänsyn till ägarbyten.T Tom GX skrev:
Jag trodde vi ältat detta mer eller mindre till döds i tusentals frågespalter när det presenterades.
Men svaren finns hos SVK
Men svaren finns hos SVK
Stödet fördelas efter uttagspunkt i elnätet. Det betalas ut till den privatperson som har elnätsavtal för uttagspunkten vid brytpunkten för stödet. Brytpunkten är den 17 november 2022.
Är du privatperson och stod på elnätsavtal för en uttagspunkt i södra Sverige den 17 november 2022, så kommer du alltså få stöd baserat på uttagspunktens historiska förbrukning från oktober 2021-september 2022. Alltså får du stöd för den el som exempelvis huset (elanläggning) har använt under den perioden.
Det finns ett inslag på SVT om just detta och där hänvisar en mäklare till vad som står i kontraktet.. Vem som får pengarna behöver nödvändigtvis vara den som skall behålla pengarna
.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...-elstodet-skapa-konflikter-vid-husforsaljning
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/h...-elstodet-skapa-konflikter-vid-husforsaljning
Förra ägaren har totalt missförstått hur elstödet är utformat.
Vi kommer säkert se ”klausuler” i försäljningskontrakt på villor för 10 mkr att ”elstödet ska ges till säljaren”.T Tom GX skrev:
På samma sätt som jag har sett lägenheter för 5 mkr där det står ”taklampan i köket ingår inte”, sen är det en taklampa för någon tusenlapp..
Det blir bara en soppa av det hela.
Det skulle inte ens betalas ut i kontanter. Bästa hade varit att elbolagen skötte det och drog av helt enkelt. Då kanske de hade kunnat dra av för den som stod för notan och inte premiera nya husägaren.
Men som det blir nu så har säljaren inget att komma med.
Det skulle inte ens betalas ut i kontanter. Bästa hade varit att elbolagen skötte det och drog av helt enkelt. Då kanske de hade kunnat dra av för den som stod för notan och inte premiera nya husägaren.
Men som det blir nu så har säljaren inget att komma med.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 573 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 573 inlägg