Jag har källare i en del av huset och vid kraftiga regn kommer det in in lite vatten genom den grund som gjordes nån gång på 60-talet. Källaren tillhör en tillbyggnad som gjordes runt 1980.

Som man ser på bilden så är det berg som sticker upp i en del av källaren (används som kallförråd) och precis ovanför tränger vatten in genom betongen som gjutits på. Huset står på sprängsten på berget och jag gissar att vatten tar sig längs berget, troligtvis från andra sida huset eller möjligtvis från vänstersidan bilden. Utanför muren är det dock dränerat, men berget fortsätter på utsidan muren så det är inte så att dräneringen går ner till under golvnivå i hörnet.

Man ser i nederkanten av bilden dräneringsslangen som går runt hela källaren. Den ligger väldigt grunt här i högsta punkten (speciellt eftersom jag grävt ur lite för några år sedan för att undersöka en sak mitt i rummet utanför bild till höger på den bild som visar mest av rummet).

Jag har tänkt gräva bor en del av materialet på golvet och lägga rent grus för att undvika att fukten blir kvar, men min fråga är om någon har några förslag på hur man i övrigt kan göra det så bra som möjligt?

När det är som värst (långvariga kraftiga regn som det varit några gånger senaste månaderna) så kan jag se att det rinner där berget möter väggen till vänster i bilderna där man ser den murade väggen.

Närbild av en murad betongvägg i en källare med fuktgenomträngning. Mörka och fuktiga partier syns särskilt där väggen möter golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Berggrund och betongvägg i en källare med gul dräneringsslang; fuktinträngning syns där berggrund möter väggen.
Skapa konto

Källarvägg med synligt berg nedtill, sprickor och fuktmärken på betongväggen, samt gula och svarta dräneringsslangar som går längs väggen. Grå grusgolv.
Skapa konto

Jag har en avfuktare i utrymmet (en billig kondensavfuktare från Jula) så att det blir lite bättre klimat där och planerer som nämnt att ersätta en del av det som ligger på marken (som har en del rester från bilning av betong i sig som håller fukten) med rent grus/makadam.

Det jag funderar på är om man kan leda vattnet på något smidigt sätt ner till dräneringsslangen vid väggen eller nåt sånt så att det inte hamnar på blandade ställen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.