Byggahus.se

Integrerad diskmaskinen under tunn bänkskiva med list

1. G
    Medlem · 4 inlägg

Gunnar1968

Medlem
    Jag kommer att byta ut min nuvarande fristående diskmaskin som syns på bilden mot en helintegrerad från Siemens. I installationsanvisningen till den nya står att den ska höjas upp den så att det inte blir något avstånd mellan maskin och bänkskiva. Eftersom vi har en tunn bänkskiva (20 mm) är inte undersidan av den i linje med skåp/lådor utan som synes i bilden finns en dekorlist på 18 mm mellan skiva och låda, och följaktligen går denna list som synes även över diskmaskinen. Jag gissar att konstruktionen är sådan för att spishällen inte ska dyka ner i lådan under, vilket skulle blivit fallet med lådkanten i linje med bänkskivans underkant. Jag misstänker att jag därför inte bara kan lyfta upp diskmaskinen mot skivan utan att få problem med att luckan går i dekorlisten. Vet någon vad bästa lösning är? En skiva (frigolit? filt?) mellan bänkskiva och diskmaskin eller helt enkelt lämna ett avstånd? Eller helt annan lösning? Tacksam för alla idéer!

2. D
    Medlem · 654 inlägg

DFYD123

Medlem
    Alla fabrikat förankras inte uppåt utan om du ex köper Bosch eller Siemens så skruva den fast i sidorna och behöver därför inte höjas upp till bänkskivan helt utan du kan lämna motsvarande avstånd som listen.

• Laddar…
  3. G
    Medlem · 4 inlägg

Gunnar1968

Medlem
    Tack för svaret DFYD123. Jo, det verkar ju gå att göra så, Jag blev lite osäker då installationsmanualen visar en bild där man har höjt upp den emot bänkskivan med en "ok-bock" och en bild där man inte har höjt ända upp med ett stort kryss att man inte ska göra så. Men maskinen fästs ju, som du skriver, i sidorna och bilderna jag refererar till kanske är för att man ska göra rätt i normalfallet då man inte har någon list.

4. G
    Medlem · 4 inlägg

Gunnar1968

Medlem
    Jag får nog bygga på min fråga lite, även om jag först kände mig väldigt nöjd med svaret jag fick. Jag lyckades nämligen hitta en tråd som tar upp två möjliga negativa aspekter med att lämna en spalt mellan diskmaskin och bänk. Den första är risken att det samlas fukt i utrymmet. Jag har visserligen en dektonskiva (helt mineralisk), så den lär väl inte skadas men själva stommen (och listen) är ju av trä, Sedan påstår någon i den tråden att ljudvolymen blir högre om man inte höjer diskmaskinen hela vägen upp dikt an mot skivan. Finns det någon som har tankar om dessa möjliga problem? En tanke jag har är att lägga in någon typ av syntetiskt material så som frigolit eller kanske ännu hellre något ännu mer dämpande material likt liggunderlag.

5. electroluxaren
    Medlem · - · 8 745 inlägg
    Bedömt att dessa sk negativa aspekter är en ickefråga.
    Är dekorlisten inte så djup att den når diskmaskinen du har?

Om du bara monterar din nya siemens i liv med skåpet dvs längre ur vilket du måste för att ytterluckan skall linjera med skåp och lådor så kommer maskinen i höjdled stå mot dekorlisten.

siemens anvisning är för att du skall kunna använda deras mall till att märka ut var fästenas skruvar på insidan av täckluckan skall sitta. då måtten utgår från bänkskivans underkant, nu mäter du istället från dekorlistens underkant.

därefter upptäcker du att det inte passar ändå och inte går att justera.:mad::mad:

deras senaste mall är värdelös den gamla på papper var betydligt enklare och säkrare att använda.

• Laddar…
  6. G
    Medlem · 4 inlägg

Gunnar1968

Medlem
    Tack elecroluxaren, nu är bilden klar! Mycket bra att du påpekar att mallen inte är super, då får jag verkligen kolla detaljerna när jag använder den så att inget går snett!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.