Byggahus.se

Inte värsta kopplingen men...

1. C
    Medlem · Nivå 17
    Skulle byta ut ett kopplingsur och tänkte i bakhuvudet vad det var för konstig kabel med två svarta ledare.

Sen när jag skalade upp kabeln ett bit gick det upp ett ljus!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    elektriker.jpg

Kopplingsuret sitter för övrigt tillsammans med diverse annan styrutrustning i ett apparatskåp. Där har han mölat in denna EKK genom hela skåpet, utan att gå via skåpets plint. Svart och blå har han använt för att mata kopplingsuret bakvägen från en random grupp i en närliggande gruppcentral via den externa kontaktor som styrs av uret. Gul/grön är alltså "tändtråd" till kontaktorn.

Varför han bestämt sig för att göra så när skåpet har sin egen matning är ett mysterium. Givetvis fanns inte heller någon varning att kopplingsuret matas från annat håll än övrig utrustning i skåpet.

Fy f-n vad irriterad man blir när behöriga yrkesmän hittar på sån här skit.

2. V
    Medlem Nivå 6
    ...men det gick säkert fort ;)

Det finns två saker man aldrig ska sluta med:
    ta saker för givet eller förvånas :p

• Laddar…
  3. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Alltså, jag förstår inte riktigt. Har den tidigare "yrkesmannen" lyckats skala en av ledarna i kabeln, trä på en svart isolering och sen trä på kabelmanteln igen? Det är ju i så fall en bedrift.

4. E
    Medlem · Nivå 23
    Ja för det krävs det verkligen en skicklig yrkesman ;)

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 17
    Ha ha, nä gul/grön var skalad nästan ända ner till manteln sen har han trätt på en bit svart isolering.

6. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Ah, jag förstod det som att kabelmanteln täckte även den andra "svarta" ledaren... my bad.

7. T
    Medlem · Nivå 10
    Den är nog inte så svår. Man tar isoleringen från 2,5 mm2 fk och trär på den på 1,5 mm2 ek.

Är det jobbet gjort av en riktig elektriker?

8. C
    Medlem · Nivå 17
    Ja tyvärr - hade det varit någon "fixare" i farten hade jag inte blivit lika förvånad.
    Den tillhörande kontaktorn bryter en 3x35A matning till en undercentral och det såg väl inte helt stabilt ut heller, bl.a. eltejp istället för förskruvning. Vågar inte ens fundera på hur det ser ut inuti den.

9. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    3x35A :)

Men visst serru.... blir livsfarligt om vi låter svensson sätta upp ett extra vägguttag, men yrkesmän, dem kan man alltid lita på :)

• Laddar…