Byggahus.se

inte riktigt överens..

1. D
    Medlem · 3 inlägg

Daniella

Medlem
    Jag och min polare är inte riktigt överens om vilket verktyg som skall inhandlas inför mitt kommande golvbyte..

Förutsättningar:

Platta på mark, tryckta reglar, trossbotten samt 60-tals parkett.. Golvet är så dåligt att jag behöver lägga ett nytt undergolv av golvskivor och därpå ett klickgolv..

Problemet:

Jag hävdar då att den bästa sågen till jobbet är en cirkelsåg då jag behöver klyva golvskivorna.. Polaren hävdar att en sticksåg är bättre för att det handlar om bara 2 golvskivor som skall klyvas och det går hyfsat med en sticksåg, han säger oxå att cirkelsågen är värdelös till klickgolvet där en sticksåg behövs till ALLT? Är det så, jag vill inte köpa en av varje, så om jag måste välja.. stick eller cirkelsåg..

till saken är att jag är hrm... lite snål och vill bara lägga pengar på sådant som syns... vilken såg är den billigaste som kan funka till det ovanstående jobbet?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

Re: inte riktigt överens..

Din polare har "tyvärr" rätt. ;D Satsa på en sticksåg. Billigast hittar du den hos Rusta, Harald Nyborg, Cheapy el. dyl. butiker. ;)

3. D
    Medlem · 3 inlägg

Daniella

Medlem

hur billig sticksåg kan man köpa.. den ska ju trots allt fungera hyfsat...?

4. D
    Medlem · 3 inlägg

Daniella

Medlem

en annan liten fråga.. jag tänkte skita i att byta isoleringen som ligger sedan 60-talet.. är det en korkad idé eller? jag har ju ändå fjärrvärme som ingår i "hyran"

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 093 inlägg

MathiasS

Medlem

Glenn-Erik?

Vi borde ha en ny avdelning på forumet som heter "Korkade inlägg vi sparar som avskräckande exempel". Ditt inlägg här skulle nog vara ohotat topprankad rätt länge.

Daniella, fortsätt att fråga tills du tycker dig ha rätt ut alla frågetecken. Sedan lägger du dit det där golvet och är sketnöjd med att ha gjort det själv.

6. MathiasS

MathiasS

Medlem

Det finns bara en på Rusta och den duger säkert. På Jula finns en Ferm för 250spänn, den har också ett parralellanslag vilket gör att du fixar dina X meters längskapning galant.

När du sågar, tänk på att såga från rätt håll så flisar det sig inte. Och rätt håll är..... :-X nog från undersidan på klickgolvet.

Isoleringen skulle jag låta vara. Kolla med golvförsäljaren om du skall ha någon plast på bjälkarna innan du lägger spånskivorna.

7. M
    Medlem · 842 inlägg

MrMagic

Medlem

Varför inte en cirkelsåg ? Klart snyggare snitt, mycket snabbare, enklare att såga rakt...
    Enda fördelen med en stickis är väl att du kan såga ut vid tex elementrör etc.
    Vid en golvläggning är ju faktiskt i princip alla snitt raka, jag skulle köpt en hyfsad cirkelsåg med en inte alltför grov klinga.

8. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Cirkelsåg eller sticksåg? Hos oss slutade det med både och, det blev enklast så.
    Cirkelsågen är bra när man vill få raka och fina snitt, och sticksågen är bra när man behöver finlira vid element och sådant. Vi började med enbart sticksåg, och det går ju, men vad mycket enklare det blev med både och...Många svettdroppar, svordomar mindre i slutändan.

/ama

9. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Köp en av varje, det enda man skall tänka på när man köper sticksåg är att den skall ha "pendelrörelse" de allra billigaste har inte det. Utan pendelrörelsen så kan det ta evig tid att klyva en golvplanka.

Köp det billigaset ni kan hitta (om kravet ovan är uppfyllt) såvida ni inte tänker bygga ett hus sanrt.

10. MathiasS

MathiasS

Medlem

För att hela jobbet går att göra med en sticksåg, men inte med en cirkelsåg (som du också påpekar). Vi fick ju bara köpa EN maskin..... ;)

11. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Där e jag då som föredetta proffesionell inom just snickar yrket inte beredd att hålla med. Cirkelsågen används till golvspån.. Skulle mina gubbar använda sticksåg vid läggning av golvspån skulle jag allvarligt fundera på deras yrkes kunnande. Men till klickgolv är de inte bra iaf inte till laminat. Men tarkett funkar de till använde cirkelsåg när jag la parkett, men sticksågen används den med vid parkett läggning olika skolor där....
    Men som lekman så är nog sticksågen att föredra då 99 av 100 knappt kan hantera en cirkelsåg ordentligt:)

12. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 052 inlägg

Immobil

Medlem

...som sagt. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.