Byggahus.se

Inte överens om finansiering av renoveringar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Jag och min sambo bor i ett hus som vi äger 50/50. Vi har gemensam ekonomi. Renoveringar pågår/planeras framöver och nu har min sambo kommit på att hon inte längre vill vara med och finansiera dessa, trots tidigare överenskommelse. Åtminstone vill hon stryka vissa renoveringar som jag anser är nödvändiga/viktiga (isolering av grundmur och byte av källarfönster). Handlar i storleksordningen om ca. 50.000 kr. Jag funderar på att gå in med den summan själv antingen via egna besparingar eller någon form av lån. Någon som har erfarenhet av att göra så? Hur reglerar man bäst detta i samboavtal etc? Renoveringarna antas ju ge en viss värdeökning. Känns inte helt bra att inte vara överens men så kan det vara. Någon med liknande erfarenhet?

2. J
    Medlem · Nivå 8
    Det kanske är bäst att du äger huset själv. Om hon inte vill betala vad det kostar att äga hus.

Jag utgår från att dessa ”renoveringar” är viktiga att göra för husets bästa.

3. B
    Medlem · Nivå 20
    Det är nog viktigt för dig att veta varför din sambo inte vill vara med och betala längre.
    Är det viktigt för dig att ni betalar lika mycket hela tiden eller kan man säga att hon betalar genom att göra annat hemma?

4. H
    Medlem Nivå 6
    Det låter inte som att ni har gemensam ekonomi.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Vi har gemensam ekonomi på så vis att vi slår ihop våra gemensamma inkomster varje månad, betalar räkningar och delar sedan på det som blir över. Eftersom jag tjänar 18000 mer än henne är hon förstås en vinnare i det men bor man ihop är det väl en självklarhet att göra så, åtminstone tycker jag det. I övrigt delar vi på allt med hämtning/lämning/VAB av barn, matlagning o hushållssysslor. Så i den aspekten tycker jag det är jämställt.

Det som nu hänt är att vi dragit igång ett större projekt med utemiljön bestående av dränering, altanbygge, stenläggning med mera. Det var f a hon som var drivande till detta. Jag har gjort en kalkyl på vad det kommer kosta sedan tidigare som jag delgett henne. Nu vill hon inte kännas vid den och blir chockad över hur mkt det kommer kosta... ungefär hälften betalar vi själva genom eget sparande, resten lån. Känner mig liksom lite lurad när hon nu mitt i projektet inte vill genomföra alt betala för vissa saker som vi kommit överens om... :(

6. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag hade föreslagit att du stod för kostnaden själv, men att ni från och med det då inte har någon gemensam ekonomi längre. :)

7. B
    Medlem · Nivå 20
    Tydligen verkar ni inte vara överens om vad ni har bestämt. Går det att göra några ändringar i planeringen för att hålla nere kostnaderna?
    T.ex. vänta med stenläggningen eller mer eget arbete.

8. Karlia
    Medlem Nivå 5
    Försök ta reda på anledningen varför. Är det ekonomin, stöket runt renoveringen, tiden? Behöver hon smälta jobb 1 innan andra jobbet påbörjas? Har hon bott i hus innan så hon är medveten om hur mycket som behöver läggas på renoveringar?

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 3
    Hon har nog levt i nånslags villfarelse att det inte ska bli så dyrt i slutändan. Hon ogillar att sätta sig i skuld (vilket ju många gånger är en förutsättning om man vill bo i hus).

Tror inte hon är medveten om vad det kostar att bo i ett hus. Allt kan ju hända typ. Vi bor i ett 60-tals hus och har senaste 10 åren gjort en hel del renoveringar. kök, badrum, fönster, tak, ventilation, alla ytskikt med mera. Ett 50 år gammalt hus behöver ju såklart ett visst underhåll, särskilt som i princip allt var i original när vi flyttade in. Hon menar att hon vill bo i en "billig bostad" som "inte kostar så mycket pengar". Var hittar man en sådan?? Jag menar på att antingen belånar man sig rejält och lägger en stor summa pengar och köper ett nytt el relativt nytt hus som är i princip underhållsfritt i många år. Då får man leva med dyra räntekostnader och bolån som man kanske aldrig lyckas betala av. Eller så köper man ett "billigare" hus som man uppgraderar pö om pö efter ekonomisk förmåga. Vi valde det senare, dvs ett ganska billigt hus där vi sparat ihop till löpande renoveringar och underhåll. Vi har förhållandevis lite i lån (sett till kronor) och en relativt låg belåningsgrad. Oavsett vad man väljer kostar hus pengar men å andra sidan skänker det en hel det livsglädje, frihet och många gånger är det också en bra investering på längre sikt. Jag lägger hellre pengar på ett hus än en massa prylar t.ex.

10. S
    Medlem Nivå 3
    Ja det lustiga är att jag som försöker vara lösningsfokuserad och föreslagit precis detsamma. Att vi kan skjuta ex. stenläggning något år framåt, att jag kan betala någon del själv mot att vi reglerar detta. Men får tyvärr nobben på alla förslag. Ingår i kalkylen redan en hel del eget arbete och har svårt att se hur jag ska kunna frigöra mer tid.

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Tycker det låter som om ni behöver diskutera vad ni ska göra med era gemensamma pengar snarare än hur du ska få med henne på just den här renoveringen. Jag har svårt att se att det här är en fråga som lämpar sig för en juridisk lösning. Tycker ni olika om vad som behöver göras och i vilken takt är det sannolikt det ni behöver diskutera, inte hur kostnader ni är oense om bör fördelas.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Nivå 11
    Oj vilken sits, finns nog ingen enkel lösning på problemet.
    Men jag hade nog valt skild ekonomi och att du tar över huset med ett samboavtal som reglerar fastigheten vid separation.

Då får din sambo betala halva driftkostnaden och en eventuell hyra för sitt boende. Kan exempelvis vara 30-50% av räntan på bolånet.

13. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Verkar som om att hon inte accepterar att det blir mindre fickpengar, och inte inser att det kostar att bo.
    Alternativet till att renovera är att lappa, laga och småpeta med det som är direkt trasigt för stunden, men då får man stå ut med en sliten, omodern och lite bedagad gårdag. Gör hon det?
    Eller planerar hon att slänga ut dig?
    Ursäkta om jag låter hård, har ingen intention att vara otrevlig, men...

14. B
    Medlem · Nivå 20
    Jag tror att det bara kommer att fungera om ni pratar om just det som du tar upp ovan, om och om igen för att försöka komma fram till en lösning som ni båda kan stå ut med. Inte kväll efter kväll men någon gång i veckan kanske så att ni hinner smälta det som kom fram under föregående diskussion.

15. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Väldigt generöst att dela med dig av din inkomst på det sättet. Ett ganska ovanligt upplägg men om du är nöjd så är det ju ok. Det blir ju du som indirekt bekostar större del av renoveringarna oavsett och då blir det extra svårt att förstå varför sambon sätter sig på tvären.