Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Inte längre majoritet för att behålla ränteavdraget

1. S
    Medlem · Stockholms · 2 212 inlägg

sunqan

Medlem
    Hur menar du? Även förluster vid värdepappersaffärer minskar skatten. Liksom fastighetsaffärer och lägenhetsaffärer.

2. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Ja, ROT är en lite märklig konstruktion. Hade det inte varit bättre med en generellare skattesänkning som hade kommit alla, och inte bara husägare och hantverkare, tillgodo?

3. B
    Medlem · Stockholm · 558 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Det jag ville få sagt var att jag tror gemene man använder ränteåterbäringen till nöjesshopping. Typ resor eller liknande. Jag tror få hishåll jämkar ut pengarna för att klara vardagen. Tror därför inte att en sänkt återbäring skulle slå så hårt mot svenska hushållen privatekonomi.

Rätt eller fel, så tror jag det ser ut i alla fall

4. P
    Medlem · 12 233 inlägg
    Även nöjesshoppingen bidrar till BNP och skatteintäkter.

5. C
    Medlem · 73 inlägg

Citrona

Medlem
    Ganska mycket fel. Har jobbat på löneavdelning och vet att MÅNGA jämkar skatten pga ränteavdrag.

6. B
    Medlem · Stockholm · 558 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Jag tror att det är en klart större andel som inte jämkar. Men du vet säkert bättre som jobbat på löneavdelning

7. J
    Husägare · 3 131 inlägg

Johan456

Husägare
    Svårt att veta hur ett slopat ränteavdrag skulle slå mot den enskilde och mot samhället. Många håller det sänkta ränteavdraget på nittiotalet som en starkt bidragande orsak till att den krisen blev så svår. Idag lär man knappast bara ta bort det utan sänka och fasa ut det. Kanske helt eller bara till en lägre nivå. Men det påverkar många människor, man har köpt hus med de förutsättningarna så att bara ta bort det vore korkat. Det skulle slå mot hela Sverige då det skulle strypa ekonomin. Därtill skulle många familjer få det svårt.

Men, man kommer att vara tvungen att minska det. Med dagens låga räntor är det en stor (nåja) utgift för staten, vid räntor kring 5% skulle det inte vara möjligt att ha det kvar. Paradoxalt nog slår det ju extra hårt mot oss med bolån om räntan är hög.

8. A
    Husägare · uppland · 139 inlägg

avdpos

Husägare
    Verkar som du inte fick ett svar av andra.
    Socialdemokraterna var sista parti som blev för ett nedskärande av ränteavdraget.
    Alla är alltså i någon mån för ett nedskärande.
    Alla utom moderaterna är för att skära ned ränteavdraget på bostäder. Moderaterna vill om jag förstått rätt enbart avskaffa/kraftigt begränsa möljigheten att få ränteavdrag för billån och andra former av blancolån.

9. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 792 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
  10. G
    Medlem · 827 inlägg
    Att ta bort ränteavdraget just nu vore väl ett lysande tillfälle? Kan inte finnas många som kalkylerar sitt boendeköp idag med ett ränteavdrag när boräntan ligger på drygt 1%.

Däremot en fastighetsskatt (som ämnet inte egentligen handlar om) skulle slå väldigt hårt mot konsumtion. Tänk 1.5% skatt på taxeringsvärdet. Det skulle innebära runt 3000 kr i skatt per månad för mitt förortshus i Malmö. Blir en viss åtstramning på nöjeskontot (Ryobi).

11. S

sunqan

Medlem
    Du tror inte lånets storlek påverkar?
    Har man 6000000 i lån och 1,3% i ränta, då blir nästan 2000 mer i månaden om ränteavdraget avskaffas.

12. P
    Medlem · Stockholms län · 468 inlägg

PurreP

Medlem
  13. S

sunqan

Medlem
    man gör inte ränteavdraget mot inkomst av tjänst, man drar av 30% av underskottet av kapital från inkomstskatten.

det är andra underskott av kapital som är avdragsgilla än ränta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.