Byggahus.se

Inte längre majoritet för att behålla ränteavdraget

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 514 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. J
    Medlem · 9 inlägg

jonas9209

Medlem
    Helt otroligt vad det skall höjas skatter med detta regeringsstyre.
    Jag vet ju i alla fall vad jag skall rösta på nästa val...

Nu :
    Bonus malus
    Höjd bränsleskatt
    Plastpåseskatten
    ISK-konto vill de höja skatt
    Sänka ränteavdraget.....

• Laddar…
  3. G
    Medlem · 580 inlägg

Galten

Medlem
    Att det skall vara så svårt att få till ett skattesystem som känns rättvist och tydligt där principen är stenklar att man inte betalar skatt för ägande av bostad och kapital, och inte heller får subventioner för detsamma.

Slopa ränteavdraget
    Slopa ROT och RUT
    Återinför ingen fastighetsskatt och ta bort fastighetsavgiften
    Beskatta enbart avkastning av kapital
    Och återinför för guds skull inte förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt etc

4. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 534 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Vilka andra partier för avskaffande eller nedskärningar i avdraget?

• Laddar…
  5. M
    Husägare · Skärgården · 27 inlägg

Mik_Ljung

Husägare
    Ränteavdraget går ju hand i hand med reavinstskatten. Skall den ena bort så skall väl den andra bort i så fall?

6. P
    Medlem · Stockholms län · 389 inlägg

PurreP

Medlem
    Jag är på inget sätt förespråkare av skatter men hur kopplar du ihop dem?

Det som är unikt på ränteavdraget är att det går över gränsens för inkomstslag, normalt sätt få man ju kvitta inom samma (ex. kapitalkostnad mot kapitalintäkt).

7. M
    Husägare · Skärgården · 27 inlägg

Mik_Ljung

Husägare
    Här är en artikel som behandlar dessa som kopplade till varandra. Märk att jag inte läst hela artikeln pga betalvägg.
    https://www.svd.se/ranteavdrag-och-reavinstskatt-kommer-sankas

Tror jag vid flera tillfällen hört dessa sammankopplas.
    Det gäller för övrigt inte bara vid bostadsaffärer, utan även på börsen.

Eftersom du skattar en räntebaserad vinst på exempelvis obligationer, så får man ett motsvarande avdrag på räntekostnader.
    Om man inte får dra av för ränteförluster ger ju logiken att man ej heller borde skatta för räntevinster.

Kan tycka att det skulle vara helt i sin ordning att minska på båda, men tar man bara bort avdragsrätten så sitter folket där med svarte petter.

Edit. Nu när jag läser hela ditt svar så har du säkert bättre koll än vad jag har. Men jag har haft för mig att dessa ofta kopplas samman. Men kan ha haft fel.

8. L
    Medlem · Sörmland · 1 384 inlägg

lat

Medlem
    Blir lika fascinerad varje gång debatten om skatter kommer upp.
    Alla skatter ska sänkas, helst till 0, men alla stöd/barnbidrag/fri skola/fri sjukvård/ framför allt valfrihet/osv skall behållas.

I den perfekta världen betalar "nån annan" allt, men i verkligheten funkar det inte så.

• Laddar…
  9. K
    Medlem · v.götaland · 238 inlägg

krill7

Medlem
    ja, lika så att svaret på allt är att skatterna skall höjas alternativt nya skatter skall tas ut, varför då?
    Se över utgifterna istället

10. Maveric77
    Medlem · Skåne · 590 inlägg

Maveric77

Medlem
    Jag är av åsikten att skatt är något nödvändigt till viss del, men skattepengar ska användas på ett icke-retarderat sätt. Det betyder att mycket av pengarna inte ska användas på det sättet de används idag.

Det finns gott om exempel på missbruk av skattepengar, t.ex. miljonbidraget till en kamelfarm (!) i Göteborg. Så länge sådana saker förekommer så kommer jag att göra allt för att skatterna ska sänkas. Med ett vuxet användande av pengarna så ökar sannolikheten att befolkningen vill betala skatt, tyvärr så går dessa saker inte hand i hand med nuvarande regering.

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Stockholms län · 389 inlägg

PurreP

Medlem
    Jag tror ju att det stora problemet är att alla spelregler förändras hela tiden. Jag tror vi skulle må bra av ett mycket enklare system utan en massa undantag till höger och vänster. Alla intäkter beskattas lika, längre positioner i fastigheter och annat ska indexjusteras. Man ska betala skatt på reela intäkter och vinster. Skatter kan vara progressiva men då ska alla skatter vara det.

Sätt upp kravspecen på vad vi gemensamt ska finansiera, sätt budget för att uppnå detta och anpassa skatteuttaget. jämnt över hela linjen.

Att, som idag, klämma åt där man tycker det finns utrymme för tillfället slår ju alltid fel.

Tillfälliga stimulanser ska vara just tillfälliga och tidsbestämda från början.

Allting ska hanteras väldigt publikt och transparent.

Det enda politiken då behöver styra är "kravspecen på vad vi gemensamt ska finansiera", allt annat lika.

• Laddar…
  12. P
    Medlem · Västerås · 1 111 inlägg

Plutus

Medlem
    Men i verkligheten så är det ganska ofarlig att förespråka att de som tjänar mer eller har sparat pengar ska betala mer än andra just för att de är en mindre väljargrupp.(vilket blir lite "nån annan betalar")
    Fråga de som betalar statlig skatt vad de tycker är en "rättvis" skatt, de betalar redan mer i och med att man betalar i skatt i procent.
    Jag tycker inte det är ett självändamål att ha världens högsta skattetryck

13. H
    Medlem · Stockholm · 439 inlägg

Huzzbutt

Medlem

Det där är en politisk dimension som inte har med skatters varande att göra. Beslut som fattas i god ordning av våra folkvalda församlingar kan vi vara politiskt oeniga om men det rör sig inte om missbruk av skattemedel, snarare demokratisk följsamhet.
    Det finns förstås frågor där det råder tveksamheter som står en upp i öronen, särskilt det uppmärksammade bygge i Stockholm där regionrådets make anlitas som topp konsult. NKS hade kunnat bekosta bidrag till 57 000 kamelfarmer och skulle den frågan lyftas som sådan så skulle dom pengarna varit kvar i statskassan.
    Vissa sk föreningars material har inte med skatt att göra, de har med sakpolitik att göra.

Nu håller jag med riksdagsmajoriteten att ränteavdraget bör avskaffas liksom flera andra avdrag. Jag ser heller inte något större problem med kapitalvinst beskattning, det är inte de redan intjänade pengarna som beskattas vid försäljning vid vinst utan just den vinst gör när du säljer med vinst. Jag tror överlag att Sverige som land skulle må bra av att förenkla och rensa upp i skattesystemet även om det kanske skulle drabba mig personligen.

• Laddar…
  14. P
    Medlem · 2 911 inlägg

pmd

Medlem
    Att beskatta fast egendom är mycket effektivt eftersom egendomen inte går att flytta utomlands. Det är därför fastighetsskatt (vad den än må kallas) är mycket populär bland många politiker och (national)ekonomer.

• Laddar…
  15. P
    Medlem · 2 911 inlägg

pmd

Medlem
    Man kan börja med att effektivisera den offentliga sektorn, bl.a. genom att avskaffa onödiga myndigheter (varför behövs t.ex. Myndigheten för kulturanalys?) och sluta ge bort pengar till privata entreprenörer som drar över budget.

Det finns kanske enorma pengar att spara genom effektiviseringar?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.