Hej
Jag ska dra nytt rör för ingående vatten till min djupborrade brunn (har eget vatten). Har skaffat 50 m 32mm Uponor rör som jag tänker dra runt huset. Jag har grävt upp norrgaveln på huset för dränering och avlopp etc och vattenbrunnen ligger på södra gaveln av huset. Problemet är att röret är så styvt att det inte vill ligga så som jag vill ha det utan den kränger runt åt alla håll. Har försökt att böja den lite men har då fått en liten knäck på röret. Tanken är att lägga bara gaveln (vattnet ska in där) och sedan låta resten ligga kvar i backen tills våren-sommaren då jag fortsätter lägga resterande till pumpen.
Mitt problem är att röret går inte att lägga som man vill utan det ser ut som "Loch Ness monstret" i diket!
Hur tusan kan man få ett sådant rör medgörligt så att man kan få ner det i backen?

Tips är välkommet!

Ingen som har bra förslag?
Om slangen fått en liten knäck är det OK eller måste man ta bort den delen? (går det värma den och knäcken försvinner?)

Kanske ska pröva med att lägga ut den på plan backe och hålla kvar den med stenblock så får tiden hjälpa till att "räta" ut den!?

Kanske att det står något på tillverkarens hemsida, golvvärmeslang man kan man ju värma "tillbaka" knäckar på... din slang, vet ej....

Prova att värma knäcken med en varmluftspistol.
vill du ha slangen lite mer medgörlig så kanske det funkar med att spola varmvatten igenom den?

En PEM 32 brukar inte vara några större problem att hantera, rulla ut lite i taget och fyll fast med spaden så ska du se att det går bra.

• Gilla
Fippe c
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.