Byggahus.se

Inte grävt på avtalad plats

540 läst  2 svar

1. D
    Medlem Nivå 4
    Beställde fiber av Telia och en entreprenör kom ut där vi planerade hur fibern skulle dras. Vi kom överens att fibern skulle dras från gatan, genom gräsmattan och in i fastigheten/villan. Dom skulle återkomma med datum då dom skulle sätta igång. När min fru kommer hem en dag finner hon hela uppfarten uppgrävd där det ligger marksten. Inte hört av sig att dom skall komma och inte heller att dom ändrat planerna att gräva någon annanstans. Blev förbannad då jag sagt att det INTE skall grävas på min uppfart där det ligger marksten. Dessutom utan min vetskap! Skadan var redan gjord så fibern installerades den vägen. Entreprenören återställde så gott det gick. Dock ser det ut som det ligger "cement-kladd" på mestadels av de markstenar som grävdes upp. 3st stenar liknar inte alls dom andra vilket jag gissar på att 3st gått sönder och dom lagt dit nya. Entreprenören har sagt att dom skall fixa detta men jag har ju svårt att tro att det kommer se enhetligt ut med resten.
    Har bestridit fakturan från Telia då jag inte tycker jag skall betala för grävningen som gjort felaktigt. Telia återkommer och säger att dom kan dra av 1500:- i "godwill"...eftersom entreprenören gjort en finåterställning...

Vilka rättigheter har jag? Skall man vara nöjd med 1500:- avdrag? Entreprenören som kommer återställa den fel som kvarstår kommer sannerligen innebära nyansskiftningar på min uppfart/marksten då dom kommer behöva lägga dit nya stenar som inte kommer se ut som dom 7år gamla. Är det bara att finna sig i det?

Tacksam för svar.

2. A
    Medlem · Nivå 17
    Nyansskillnader pga av att de gamla fått lite "patina" av sin ålder får du nog räkna med, även de nya får det ganska snabbt.
    Så 1500:- för sveda och värk är nog ganska normalt om det för övrigt blir bra återställt.
    Sedan är det upp till dig hur mycket du vill processa kring det.

3. S
    Medlem Nivå 8
    Det viktigaste är ju att det är ett bra underarbete och att det är lika slätt och fint som innan och att mönstret är detsamma. Att det är nyansskillnader tror jag du får leva med. Ett tips är att gå över de gamla stenarna med högtryck, det ligger säkert lite smuts på dem...

Ser det ut som en pajas har lagt det med ojämnheter, mellanrum etc får de ju återställa det professionellt

/S

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: