Håller på och renoverar övre plan i huset. Nedre plan kommer renoveras senare. Jag har passat på och satt in ett spiro-rör från vinden ner till undre plan innan jag bygger igen allt. Som förberedelse för att kunna koppla in frånluftventilation för nedre plan (fläkt på vind). Jag kan inte komma på någon anledning till att röret skulle behöva isoleras där det passerar övre plan i huset. Men jag tänkte jag skulle vara säker innan jag bygger igen. Den bit av röret som sticker upp på vinden är oansluten, men pluggad och isolerad.
Så isolera? Nåt annat som ser knas ut?

IMG_18313.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behövs inte så länge som det är inomhustemp inne i schaktet.

Avluft från frånluftsvärmepump alt FTX samt uteluft som går in till FTX behöver kondensisolering även i uppvärmt utrymme. Om du tror att något av detta kommer att installeras på nedre plan i framtiden och vill utnyttja kanalen utan att bryta upp schaktet igen kan du isolera i förebyggande syfte annars behövs det inte.

Ser bra ut tycker jag. Se till få tätt med ångspärr mot ev stos/genomföring till vinden samt ordentligt fyllt med isolering kring genomföringar till vind ovan schaktet.

Brandisolering?

Isoleringen har jag ingen aning om, men jäklar i min låda vad snyggt du dragit och klamrat flexslangen! (y)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
OK, då har jag rätt i att ingen isolering behövs i det tänkta fallet. Någon FTX kommer aldrig bli aktuellt, det är alldeles för besvärligt att dra fram kanaler för det, samt att uppvärmningskostnaderna är rimligt låga redan med dagens BVP. Det är bara tänkt för F ventliation.

Jo, jag hade brandisolering lite i åtanke. Finns det några krav gällande detta? Det finns ju idag inga "brandskydd" mellan över och undre plan. Nerifrån sett: Rrspont -> bjälklag med kutterspån -> golvplank. (I pannrummet sitter dock idag eternittak.). Huset byggt på 40-talet.

mexitegel skrev:
Isoleringen har jag ingen aning om, men jäklar i min låda vad snyggt du dragit och klamrat flexslangen! (y)
Ordning och reda!;)

MH1001 skrev:
OK, då har jag rätt i att ingen isolering behövs i det tänkta fallet. Någon FTX kommer aldrig bli aktuellt, det är alldeles för besvärligt att dra fram kanaler för det, samt att uppvärmningskostnaderna är rimligt låga redan med dagens BVP. Det är bara tänkt för F ventliation.

Jo, jag hade brandisolering lite i åtanke. Finns det några krav gällande detta? Det finns ju idag inga "brandskydd" mellan över och undre plan. Nerifrån sett: Rrspont -> bjälklag med kutterspån -> golvplank. (I pannrummet sitter dock idag eternittak.). Huset byggt på 40-talet.
Om ventilationskanalerna bryter genom brandcell vilket i enfamiljshus normalt kan bli frågan om pannrum och garage. Då kräver BBR en dimensionering där t ex brandteknisk klass och beräknad temperatur hos strömmande brandgaser blir avgörande för isoleringens utförande. Även brandspjäll blir aktuellt. I enfamiljshus löser man ofta detta genom att undvika att dra kanaler genom eller till dessa rum.

Om kanalen kan komma att användas för köksfläkt så krävs brandisolering.

Huset är från 40-talet, jag vet inte om ordet brandcell var uppfunnet då. Men det sitter eternittak i just pannrummet så det verkar ju som man tänkte lite på brand iaf.
Jag har tänkt att kanalen ska gå till ett badrum och till gamla pannrummet som idag även fungerar som tvättstuga.
Jag har ju dock ingen oljepanna kvar i pannrummet utan har en bergvärmepump där istället.
Men någon brandcell känns det ju inte som man kan tala om i huset. Så då borde det vara ok att dra oisolerat?

Köksfläkt kommer aldrig vara aktuellt på den här kanalen.

mexitegel skrev:
Ser er ut som det är gjort med raggartejp, Protte

prototypen skrev:
Ser er ut som det är gjort med raggartejp, Protte
Öh, nej? Men det finns grader i helvetet också som bekant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.