Vi bor precis vid järnvägen med station.
Mellan vår tomt och järnvägen finns en ca 5-10 m tomtremsa som ägs av kommunen.

Vi har nyttjanderätt på att nyttja remsan mot att vi underhåller denna yta. Men nu har kommunen själva varit på plats och fällt allt utom en 20m hög asp.
Detta med resultatet att vårt insynsskydd mellan tomten och järnvägsstationen är borta.

Vi har egentligen inte gjort så mycket på den delen. Det har fått växa fritt och på vår sida om träd och buskar har det varit äng för pollinatörer.

Men nu har kommunen slaktat området och lämnat sly och kvistar.
Det ser förjävligt ut!

Någon dialog har inte förts innan. Vi har inte fått några klagomål. Jag kan inte se nyttan med att fälla området. Inget riskerade falla på vårt tomt eller järnvägen. Möjligen den asp som man lämnat. Men den står ju kvar.

Har vi något att hämta i denna situation?
Eller är det bara att gilla läget?

Redigerade: servitut mot nyttjanderätt för det är det vi har inget annat.

• Grön äng med träd och en busshållsplats i bakgrunden under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L laban1971 skrev:
Vi har servitut på att nyttja remsan mot att vi underhåller denna yta. /…/ Vi har egentligen inte gjort så mycket på den delen. /…/ nu har kommunen slaktat området
Tänka sig.

• Gilla
  • Haha
freddan83 och 17 till
  • Laddar…
Fattar nog inte riktigt … Vad tänker du att du skulle få för att grannen använder sin tomt efter behag, och varför?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det är väl ingen tomt??

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Citerar Trådstartaren:

"Vi har nyttjanderätt på att nyttja remsan mot att vi underhåller denna yta."

"Vi har egentligen inte gjort så mycket på den delen. Det har fått växa fritt..."

Enligt mig så är det inte så konstigt, dessa två citat säger att ni får nyttja den mot att ni underhåller den. Ni har inte underhållit den utan låtit det växa fritt (det klarar ju kommunen också av att göra utan extra kostnader) och därmed har kommunen istället underhållit på enklaste billigaste sätt.

Ett förslag kan ju vara att framöver underhålla ytan. Exempelvis låta trädet stå, hålla undan buskar och sly så den ser välskött ut. Det finns säkerligen dokumentation att hämta hur ytan kring järnvägen ska hållas i skick om ni vill ha mer specificerat men misstänker att ovanstående täcker in ganska bra.

Sen kan det ju vara på sin plats att anlägga insynsskydd på er egen mark om ni vill att den ska stå kvar. Ett tips kan ju vara att utanför detta se till så att det är tydligt att er tomt börjar där om ni vill undvika tvist den dagen kommunen röjer igen och råkar ta era buskar också.

• Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Det brukar ju finnas regelverk kring hur hög/kraftig växtlighet som får finnas på ett visst avstånd från rälsen, så att odla insynsskydd annat än i gränstrakten mellan er och banvallen lär inte vara förenligt med regelverket och därmed kapas med jämna mellanrum.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Jag förväntar mig inte ersättning. De är ju som jag skriver i rubriken på grannes tomt.
En större buske kan man i och för sig frågasätta på vilken sida den står.

Men som ni förstår så påverkar det oss.

När man bygger informerar man grannar och kommer överrens.

Vi är väl mest överrumplade. Känns som det borde ha funnits någon plikt att informera.

Nej, det är ingen tomt. Det tycks snarare vara järnvägsområde.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är ingen tomt. Det tycks snarare vara järnvägsområde.
Jo det är ju det är. Det finns en remsa mellan vår tomt och järnvägen.

L laban1971 skrev:
Jo det är ju det är. Det finns en remsa mellan vår tomt och järnvägen.
Kanske ska hålla tummarna att det inte kommer en faktura på kostnaden för röjning. Om ni har avtalat att ni ska underhålla och inte gör det så att kommunen tvingas göra det finns ju den risken. Då kanske en påminnelse hade kommit först dock, är nog snarare så att många har samma avtal men inte alla och kommunen röjer hela sträckan och hoppas att en del är röjt redan.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nu fattar jag ännu mindre … Vad är det ni önskar er?

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag ingen bild på hur det såg ut innan men...

När jag skriver att vi inte gjort så mycket så menar jag ingenting. Frugan har gått lös med röjsåg. Det har inte varit trädgårdsfixat. Det var väl det jag menade. Det har fått växa mer fritt.

H HJ-C skrev:
Nu fattar jag ännu mindre … Vad är det ni önskar er?
Vi är nog mest överrumplade. Men dialog är väl det jag hade önskat.

Om det är insynsskydd ni önskar så får ni plantera det på eran egna mark.
Kommunen gör som de vill med sina buskar mm.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
L laban1971 skrev:
Vi är nog mest överrumplade. Men dialog är väl det jag hade önskat.
Jag förstår er, men samtidigt känns det som att dialog med enskilda och hantering av kommunens mark är en ovanlig kombination. Större chans om er granne varit en privatperson. Tror dessvärre att ni nog får vara beredda på att kommunen inte kommer att flagga för förändringar på markremsan.

• Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.