Byggahus.se

Installtion av 3/4 blårör i bjälklag i utbyggnad.

1. H
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Jag har byggt ut min gamla hus extremt. I princip ett nytt hus utanpå det gamla.

De gamla rören går i källartaket och upp men i utbyggnaden kommer de att vehöva gå i bjälklaget av olik orsaker.

Frågan är bara hur man gör för att få dit de långa rören i husets längdriktning?
    Hur gjorde man förr?
    Borrade man från kortsidan i hela vägen?

2. H
    Medlem Nivå 8
    Ok, jag lägger till en bild på hur det ser ut. Taget inifrån utbyggnaden. Väggen man ser är ytterväggen utanför köket och den ska bort i höst och köket blir då betydligt större :D
    Det jag ska göra nu är att lägga ner rör vinkelrätt mot golvbjälkarna som förser tre stycken rejäl gjutjärnsradiatorer med varmvatten.

Vet någon hur man oftast gör? Är det borra i mitten på bjälkarna från gaveln som gäller? De hål som syns på bilden vet jag inte vad de är till.

3. R
    Medlem · Nivå 8
    Man byter till pex ?

4. H
    Medlem Nivå 8
    Nu är det ju tunga gjutjärnsradiatorer från Husqvarna som ska på plats under de nya fönstren och där kommer PEX aldrig på frågan. Ser ju rent förjäkligt fult ut.

Har övervägt PEX enbart i själva bjälklaget men det känns fel när resten i huset är järn och sedan ska man återigen gå över till järnrör till det som syns upp ovanför golvet... Speciellt när man sett spår av gnagdjur som gnagt på det gamla undergolvet.
    Njae jag vill gärna ha mina blårör på plats :D

• Laddar…
  5. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Gillar gediget arbete med traditionella mtrl!!
    För rören borde det väl funka bra att jacka ur?

6. H
    Medlem Nivå 8
    Jag har av alla jag har pratat med blivit avrådd att jacka ur i ovankant eller underkant eftersom det försämrar hållfastheten och spänsten.
    Rör ska alltid gå igenom mitten av bjälken.

Frågan är bara hur. Är inne på att lätta på en panelräda (skruvad) under fönstret i gaveln och borra mig igenom alla. Kan inte se någon annan utväg. Men det vore ju kul att veta säkert hur man gjorde förr.

• Laddar…
  7. PNO
    Medlem · Nivå 14
    Oftast hade man väl rören hängande i källartaket i husets längdriktning och gick sedan upp i ett bjälklagsfack och höll sig i det när man behövde dra rör i husets tvärriktning, så att säga. På så vis behövdes just ingen åverkan på bärande delar.

Å andra sidan så var man nog inte alltid så noga med hur man jackade ur i bärande delar heller förr. Inte minst när äldre hus fick centralvärme indraget i efterhand. I mitt hus har man i alla fall jackat ur hej vilt. Dessutom så hade man bilat sig rakt genom en ventilationskanal i hjärtväggen utan att på något vis återställ det. Bara tryck in rören och spikat igen golven. Det jobbet gjordes på 40-talet.

Kanske sent påkommet nu, men vad är det under ditt bjälklag? Ser ut som cellplast. Kunde du inte lagt ner rören i den?

• Laddar…
  8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Det är svårt att få alla hålen i linje med varandra. Vid minsta avvikelse blir det tvärnit. Eftersom de skall ligga närmast vägg, går det säkert alldeles utmärkt att jacka ur reglarna. I mitten hade det varit en annan sak. Det normala förr, var att rören drogs synligt. Framförallt för att det, som i ditt fall, installerades efter det att huset byggdes. Är rören snyggt dragna skämmer inte en sådan installation för sig.

Kalle Kulör.

• Laddar…
  9. G
    Medlem · Nivå 7
    Kan man inte borra första hålet under panelen som du säger och sedan slå in röret för att markera på regeln var hålet ska vara på nästa? Sedan fortsätter man bara, då lär det linjera.

• Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 8
    Ja min gamla del med hel källare har ju rören hängandes i hörnen upp mot taket.
    Kruxet är att den tillbyggda delen har krypgrund och pga stödmurar och annat är det mer krångligt än man kan ana att dra rör i själva krypgrunden.
    Dessutom så är jag lite skeptisk till att dra rör där eftersom det fryser på vintern.
    Kanske inte är nåt problem men men.... värmespillet är ju till noll och ingen nytta, inte som i källaren där man gärna vill ha lite värme.

Precis, det är 100mm frigolit under bjälklaget. Håller bjälkarna varma och torra och är både fukt-trög och fukttåliga (dvs inte helt tätt som annan cellplast man har under grunden etc)

Redigerat 21 jul 23:25
  11. H
    Medlem Nivå 8
    Jo det blir kanske en utmaning att borra rakt men precis som skrivits så kör man in ett rör och gör ett märke som man borrar efter. Jag ska testa iaf.
    Mina rör ska bland annat förbi ytterdörren, mellan hall och kök och igenom en innervägg etc.
    Så synliga rör fungerar inte överallt men på ett eller två ställen blir det nog synliga. Bland annat där värmen ska upp till övervåningen. Jacka ur är ju ändå lite lockande... men är även rädd för att de golvbrädor som hamnar precis över rören blir söndertorkade...
    När morgonuppvärmningen går på under vintern matar den fram rätt så varmt vatten.

Redigerat 21 jul 23:23
  12. H
    Medlem Nivå 8
    Precis, så är tanken :D
    Gäller att man håller det hela horisontellt bara... men det går ju att justera litegrann om det skulle dra iväg. Och helt tokstyva är ju inte rören heller.
    Ska börja lägga ut rören i morgon så får vi se hur det går. Har ställt de första två radiatorerna på plats lite provisoriskt eftersom golvet väntar på att bli hyvlat.

13. E
    Hobbysnickare · Nivå 10
    • Laddar…
  14. H
    Medlem Nivå 8