Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Installtinsdjup LK fördelarskåp GV

1. A
    Anonym
    Jag har ett LK fördelarskåp för inbyggnad i vägg. Vad jag undrar är på vilket djup jag ska sätta den, med tanke på att jag kommer att ha OSB, gips och kakel på väggen.

Manual: http://www.lksystems.se/globalasset...fordelarskap-gv-lk-fordelarskap-gv-prefab.pdf

Jag tolkar det som att jag ska beräkna tjockleken på väggen och placera skåpets kant (tjocklek -15) mm ut från väggen? Det känns ju rätt svårt med tanke att jag inte vet hur tjockt fix och kakel är. Hur brukar man göra? En tanke är att låta skåpet vila på reglarna och skruva fast när man har kaklat klart?

2. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 867 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Redigerat 28 jul 2018 21:10
  3. A
    Anonym
    Nej, men hur passar luckan då? Väggen bygger ju 25-35mm

4. A
    Medlem · stockholm · 904 inlägg

atomlab

Medlem
    Du skruvar fast luckan med m5 skruv och listen som går runt bygger 35mm som justeringmått.

5. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 867 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Redigerat 28 jul 2018 21:23
  6. E
    Medlem · halland · 306 inlägg

egge80

Medlem
    Luckramen är större än skåpet och fästs med maskinskruv genom ramen in i skåpet. Det blir ett mellanrum mellan skåp och ram beroende på hur många lager du har utanför regelstommen.......

• Laddar…
  7. A
    Anonym
    Jag ska kolla imorgon. Har för mig att ramen bygger 15mm.

8. G
    Lösvirkesbyggare · Ångermanland · 3 740 inlägg

Gabbe1

Lösvirkesbyggare
    Gammal tråd jag vet.
    Men om man monterar skåpet i ett badrum som har 15 plywood + 13mm gips + 1mm våtrumsmatta så bör det alltså bli snyggare att frångå LK:s instruktioner och montera skåpet 14mm framför reglarna? Då kommer luckan ligga tätt mot skåpet (luckan bygger 15mm inåt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.