Hej. Märker att golvet i rummet längst bort från pumpen är kallt, trots att framledningstemperaturen är på 28-30 grader. Eller alla golv är ganska svala rättare sagt.
Nybyggt hus med en golvyta på 110kvm, golvvärme fördelat på 8 slingor, och en total längd på 348 meter.
Bergvärme och lågenergihus.
Jag skulle vilja veta hur jag ska justera pumpen för att kanske öka flödet lite?
Lägger upp en bild på cirkulationspumpen:
Skulle uppskatta om någon kan ge mig lite vägledning
MVH Östlund
Nybyggt hus med en golvyta på 110kvm, golvvärme fördelat på 8 slingor, och en total längd på 348 meter.
Bergvärme och lågenergihus.
Jag skulle vilja veta hur jag ska justera pumpen för att kanske öka flödet lite?
Lägger upp en bild på cirkulationspumpen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skulle uppskatta om någon kan ge mig lite vägledning
MVH Östlund
Redigerat:
Inget problem med att ställa upp den och du kan göra som nämnts i andra tråden dvs sätt vredet till tex kl 2 och se om det blir tillräckligt annars öka 1 h i taget. Som den står nu är min inställning så det finns ju möjlighet till förbättring.
Nu har det snart gått 2 dygn sedan jag justerade upp flödet på pumpen, och skillnaden blev stor 
Nu är golven jämnvarma på bottenvåningen, även golvet i köket som ligger längst bort från VP är varmt.
Jag har även justerat ner kurvjusteringen från 4 till 0 nu efter detta. Nu ligger kurvan på 25 och justeringen på 0.
Nu när det är +3 grader ute ligger framledningstemperaturen på 28 grader.
Efter att jag justerade upp pumpen så har drifttiden per dygn stigit från ca 4 timmar till 7 timmar.
Nu väntar jag på att det ska bli riktigt kallt ute, för det är väll då man kan justera in kurvan på riktigt?
Tacksam för lite synpunkter av min text
MVH
Nu är golven jämnvarma på bottenvåningen, även golvet i köket som ligger längst bort från VP är varmt.
Jag har även justerat ner kurvjusteringen från 4 till 0 nu efter detta. Nu ligger kurvan på 25 och justeringen på 0.
Nu när det är +3 grader ute ligger framledningstemperaturen på 28 grader.
Efter att jag justerade upp pumpen så har drifttiden per dygn stigit från ca 4 timmar till 7 timmar.
Nu väntar jag på att det ska bli riktigt kallt ute, för det är väll då man kan justera in kurvan på riktigt?
Tacksam för lite synpunkter av min text
MVH
Då är du ju på rätt väg, och det är inte fel att trimma kurvan nu om du ligger stabilt kring nollan över dygnet det är normalt en svår punkt. Du verkar ju fått upp tillräckligt flöde så det är bara att gå på lutningen med parallellförskjutningen satt till noll. Och givetvis små steg och vänta in resultatet tillräckligt tålmodigt.
Klicka här för att svara