Byggahus.se

Installera värmepump själv ? Ajajaj....

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 871 inlägg

useless

Lök.
    Nej. Iallafall inte första åren...

2. K
    Medlem · 178 inlägg

klippor

Medlem
    Risk för explosion finns ju också med R32 om den suger i sig luft och man har maximal otur/inte vet vad man gör.

3. Handyman 1
    Medlem · 2 004 inlägg
    Hur ska luft komma in i systemet isf?:thinking:

4. K
    Medlem · 178 inlägg

klippor

Medlem
    Antingen via läcka eller befintlig luft i systemet om installatör inte vakuumsuger utan bara "luftar" rören. Vid pump down kan mixen luft/R32/olja explodera.

5. Handyman 1
    Medlem · 2 004 inlägg
    Vid normalt nymontage iaf finns väl inget r32 i rören,läcker kopplingarna uppnår man väl inget stadigt vakuum heller? men visst,jag har läst om folk som bara skruvat ihop pumpar utan vakuumsugning öht,det är ju inte bra såklart,rekommenderar absolut alla att köpa installationen,då får man ju även garanti:)

6. K
    Medlem · 178 inlägg

klippor

Medlem
    Precis, vid normalt montage är risken liten. Men det finns "seriösa" montörer som inte vakuumsuger utan bara släpper på köldmediet och trycker ut luften genom en odragen koppling.

7. L
    Medlem · Halland · 5 048 inlägg

lordi

Medlem
    Det är så dumt så det är inte klokt, vakuumsugningen tar visserligen lite tid, men under den tiden gör man ju annat. Plockar ihop verktyg, städar undan emballage, kopplar el, fixar isolering mm

• Laddar…
  8. C
    Medlem · stockholm · 1 094 inlägg

Comfort Thomas

Medlem
    Att få en ”explosion” i aggregatet som jag tror dig mena låter snudd på omöjligt
    Är svårt att få R32 att brinna överhuvudtaget , gäller att det är rätt blandning av köldmedia och ”luft” .

9. K
    Medlem · 178 inlägg

klippor

Medlem
    Inte alls omöjligt, bara ovanligt. Behövs rätt mix av luft, R32 och olja.

10. S
    Husägare · Vetlanda kommun · 240 inlägg

Stego1

Husägare
    Det speglar väl landets innevånare hyfsat generellt. Titya bara på vart 4:e år när det är val eller i övrigt i samhället. Hur många gånger blir det rejäla protester mot politiska idiotbeslut och felsteg från myndigheter? Inte i Sverige, syltryggarnas hemvist i världen.

11. C
    Medlem · stockholm · 1 094 inlägg

Comfort Thomas

Medlem
    Som jag skrev, snudd på omöjligt :)
    Vi försökte få eld på R32 förut när den kom och det skrevs om brandfarligt men det var allt annat än lätt.

12. Handyman 1
    Medlem · 2 004 inlägg
    Trivs du bra här annars(om du inte flyttat dvs):)

13. R134a
    Husägare · Norrbotten · 413 inlägg

R134a

Husägare
    Nä det finns det inte!

• Laddar…
  14. M
    Medlem · 284 inlägg

mojjen

Medlem
    Du får typ byta ut eluttag och strömknapp. Du får inte koppla någon fast anslutning överhuvudtaget. Så inkoppling i tex kopplingsdosa är körd. nu hör jag till dom som skiter i det för all del. men att säga att man får koppla med nödig kännedom är en klar överdrift. Mao så länge din VP inte har stickpropp, så får du inte ens koppla ur den själv..
    Vad får jag göra själv med el? | Elsäkerhetsverket (elsakerhetsverket.se)

• Laddar…
  15. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 421 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Jag borde såklart förtydligat att jag inte menade koppla in i llvp, och koppla var väl dumt ordval, jag syftade på det som nämns i länken du bifogat. (y)
    Du får byta vägguttag och strömbrytare, OM du har nödvändig kännedom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.