Byggahus.se

Installera värmepump själv ? Ajajaj....

1. MugAssMaz
    Självbyggare · Skåne,Sjöbo. · 1 334 inlägg

MugAssMaz

Självbyggare
    Beställde en Qlima SC-JA2519 idag.
    Då får vi se hur jag slipper ifrån Inselo.

2. D
    Medlem · Västra Götaland · 59 inlägg

Destrier

Medlem
    -El går alldeles utmärkt att koppla utan ackreditering -det är nödig kännedom som krävs!
    -Det kan finnas många orsaker till att undvika ackreditering!

-Lagstiftaren har satt upp krav efter mängden köldmedium som anläggningen använder - små värmepumpar har alltså inte alls samma krav som större kylanläggningar.

3. C
    Medlem · stockholm · 1 094 inlägg

Comfort Thomas

Medlem
    Har varit på lite fastigheter där ägaren lekt händige Harry och dom tycker nog att dom har nödig kännedom men det är dom många gånger ensamma att tro.
    Ibland smått livsfarliga varianter när man ser att det finns mindre barn i fastigheten .

• Laddar…
  4. Handyman 1
    Medlem · 2 002 inlägg
    Men man får väl varken koppla el eller koppla in llvp själv ,enligt gällande lagstiftning iaf?

5. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 411 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Livsfarliga, på vilket sätt?

Elsäkerhet?
    Köldmedium?
    Eller håller innerdelen på att trilla ner?

6. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 411 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Jo, viss el får du koppla, under förutsättning att du har nödvändig kännedom.
    Du får dock inte utöka en anläggning. ;)

7. C
    Medlem · stockholm · 1 094 inlägg

Comfort Thomas

Medlem
    Det var eldragning ( skarvar dom flesta gånger)
    Störst risk att skada sig med köldmediet är vid borttagande av manometerställ om man gör fel.
    Vanligast fel händige Harry eller hans vän rörmokaren gör är dåliga konor eller för hårt dragna anslutningar, köper man med snabbkoppling finns det nog inte ens en anslutning.

8. Mikael_L
    Medlem · 39 704 inlägg
    Vet inte riktig vad du menar.
    Med koppla tänker jag inte att man menar utbyte av redan installerat material.

Men det som alla får göra under förutsättning att man har tillräcklig kunskap är:
    1. På den fasta elanläggningen, byta uttag och strömbrytare med märkström max 16A
    Koppla in/ur fast ansluten armatur i torra rum.

2. På stickproppsansluten får man göra i princip vad som helst, bara man typ vet man vad man gör.
    Men att sälja eller på annat sätt överlåta denna utrustning kan bli vissa problem, ty då kommer det in ytterligare regler.

9. Handyman 1
    Medlem · 2 002 inlägg
    Ni som har köpt Julapumpar,finns det någon spec på den vid olika temperaturer mm? har letat men inte hittat något:rolleyes:

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Halland · 1 301 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Ha ha, det är så kul att läsa vissa inlägg. Man brukar se en röd tråd i resonemangen. Dom som inte kan är oftast dom som ska dra till med paragrafer och sånt. Lite som när någon stolt visar upp nya bilen och berättar att den har 200 hästkrafter varvid den som inte har råd genast vräker ur sig lite halvspydigt "vad ska man med så många hk till, man får ju ändå bara åka 120 på motorvägen".

Naturligtvis så är det paragrafryttarnas våta dröm att kunna montera en luftvärmepump själva, men dom kan inte, därav blir resonemanget därefter.
    Ännu roligare blir det när man efterfrågar prejudicerade fall eller liknande där folk har blivit dömda för "olagligt hempuleri med värmepump". Samma sak när ryttarna skriker sig hesa när någon satt upp en armatur hemma själva, "brinner huset ned får du ingen ersättning". Fast när man efterfrågar ett exempel på rättsfall där någon nekats brandersättning pga. felaktigt monterad armatur så blir det tyst. Själva så använder dom kompisen som är elektriker till att montera upp nya armaturen hemma, i tron om att det är okej, för han är ju elektriker. Att han sedan gör det på sin fritid, utan auktorisation från sin arbetsgivare, vilket kan jämnställas med att en privatperson utför det själv, förstår man inte.

Nu ska jag inte gnälla mer ikväll...Skål:rofl:

11. Mikael_L
    Medlem · 39 704 inlägg
    Jag misstänker att du dock inte alltid lägger märke till nyanserna.

Om någon efterfrågar efter vad reglerna säger, så berättar jag det, utan att moralisera, bara information.
    (Men är man känslig, eller känner sig träffad tycker man säkert att jag moraliserar).

Frågar man mig hur man kopplar något, så svarar jag på det, utan att direkt bry mig om reglerna eller moralen.

Jag hoppas endast att allt blir bra, snyggt och säkert, sen skiter jag i resten.

Skål själv, måste jag gå och öppna något nu? :rofl: :beer:

(Och jag uppfattade inte det du skrev som gnäll heller ... :cool: )

12. Å
    Medlem · 21 inlägg

Åkeson1

Medlem
    Det är nog svårt att få systemet trycklöst med trasig kompressor hur duktig man än är.:D

13. L
    Medlem · Halland · 5 048 inlägg

lordi

Medlem
    Du har fel.
    "Nödig kännedom" gäller bara för enkla saker, t ex byta ut ett uttag eller strömbrytare. Du får inte utöka eller ändra i en fast installation.

Mängden köldmedium påverkar inte kraven på certifikat. Det finns däremot olika certifikat beroende på mängd, och arbetsuppgifter. Dessutom har ofta större kylanlägggningar krav på regelbunden läcksökning och rapporteringskrav till myndigheter, beroende på mängd och typ av köldmedium.

• Laddar…
  14. L
    Medlem · Halland · 5 048 inlägg

lordi

Medlem
    På luft/vatten-varianten finns en spec i manualen. Den är något svårtolkad och tvetydig dock, som sig bör när det gäller saker från kina

• Laddar…
  15. electroluxaren
    Medlem · - · 8 279 inlägg
    Enklaste sak i världen!
    Harry öppnar bara anslutningarna. Vilket då inte är okay.

Men vad som helst kan dresseras till att använda ett tömnings aggregat, enkelt och snabbt

• Laddar…
  16. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 865 inlägg

useless

Lök.
    Vart ska man koppla in det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.