Byggahus.se
Silver78 Silver78 skrev:
Eftersom det pratas om luftvärmepumpar här så undrar jag var man får tag i en fläktmotor till en Fujitsu? Finns det ingen som renoverar dessa då det är lagren som är slut? Ringde till den som hade installerat men de sålde inte dessa utan man var tvungen att anlita dom för reparation och att det skulle kosta ungefär 3800 kr inklusive delar och arbete. Det är lite surt egentligen för de var ute och gjorde service på samtliga pumpar på lantstället, då borde de väl uppmärksammat att lagret är på upphällningen. Men då hade väl varit tvungen att beställa hem den. Jag frågade även om det medel de använder kan ha effekt på lagren då den började låta strax därefter. Där var svaret tvärt nej.
Jag använde mig va denna kille http://www.owesvp.se/ kostade mig 860kr + lite frakt att få nya lager på min motor. Han fixade till det på ett par dagar. Smidigt och billigt!

• Gilla
Silver78
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det är fläktlagren som sitter på utedelen som börjar bli slitna. Enligt installationsfirman måste man byta hela fläktmotorn med lager för lagren är kapslade. De säljer inte denna löst utan man köper en tjänst där de byter ut den själva och då kostar det 3800 kr lite drygt. Hittar inte var man kan köpa sådana själv för det var ett enkelt arbete enligt installationsfirman. Då misstänker jag att denna del är hyfsat dyr och frågan är om det är någon som renoverar dessa till ett bra pris?
Kapslade lager är betydligt lättare att komma åt än en F-gas... Bara att ta isär och mäta och sedan googla eller ringa en industriförnödenhetsfirma.

L lingonlingon skrev:
Jag använde mig va denna kille [länk] kostade mig 860kr + lite frakt att få nya lager på min motor. Han fixade till det på ett par dagar. Smidigt och billigt!
Riktigt stort tack!

K karlmb skrev:
Kapslade lager är betydligt lättare att komma åt än en F-gas... Bara att ta isär och mäta och sedan googla eller ringa en industriförnödenhetsfirma.
Då får man typ svarva av plasten

denna motor har jag ännu inte lyckats dela utan den går sönder jag har lejt ut detta oxå men ingen har lyckats.
motorn kostar ca 2.500.- ut till kund
jag har 10st som du kan få och experimentera med.
ring FG nordic så skickar de en till dig.
är pumpen yngre än 5 år så får du den gratis

electroluxaren electroluxaren skrev:
denna motor har jag ännu inte lyckats dela utan den går sönder jag har lejt ut detta oxå men ingen har lyckats.
motorn kostar ca 2.500.- ut till kund
jag har 10st som du kan få och experimentera med.
ring FG nordic så skickar de en till dig.
är pumpen yngre än 5 år så får du den gratis
Den är äldre än fem år. Tyvärr.

Silver78 Silver78 skrev:
Då får man typ svarva av plasten
Förstår inte, har du ngn bild?

K karlmb skrev:
Förstår inte, har du ngn bild?
Jag är inte på landet just nu. Men enligt installationsfirman så måste man byta hela fläktenheten utom fläktbladet.

Silver78 Silver78 skrev:
Jag är inte på landet just nu. Men enligt installationsfirman så måste man byta hela fläktenheten utom fläktbladet.
Det är ju inte förvånande...

Det tar max 10 minuter att byta motorn

electroluxaren electroluxaren skrev:
Det tar max 10 minuter att byta motorn
Utedelen heter AOYG12LMCBN

Fläktmotorn går inte köpa renoverade utan måste köpas nya?

Hur har det gått med kontraktet för er som köpt en pump hos Jula?

I helgen monterade jag en Qlima SC-JA 2519, efter att min Zibro gjort sitt efter många år. Qliman köpte jag för drygt ett år sedan, innan Jula hade börjat med sina nya regler.

Funderar på att köpa en till 2519 till övervåningen...

Köpte 2st i början på oktober och har inte hört en stavelse från nått installationsföretag..

Jag skrev aldrig på (eller eller accepterade på något annat sätt) något kontrakt. Det enda jag var tvungen att göra var att lägga in en 'offertförfrågan' hos deras installationsleverantör Inselo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.