3 265 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Installera vägguttag för tvättmaskin, 4 sladdar?
Hej,
ska installera vägguttag för kombinerad tvättmaskin och torktumlare i badrummet och blev fundersam när jag såg att det var 4 sladdar istället för 3:

Mätte med min multimeter att det var:
Mellan noll(blå) och fas (brun): ca 240v
Mellan noll(blå) och svartkabel: ca 240v
Mellan brun och svart: ca 400v
I elcentralen finns det två switchar för "tvättmaskin/torktumlare" och om jag stänger av en så tappar jag spänningen från brun eller svart beroende på vilken jag stängde av.
Vad ska jag ha för uttag för detta? Tar jag bara en vanlig med fas, nolla och jord, och ignorerar den svarta kabeln? Eller är det något speciellt för kombinerad tvättmaskin och torktumlare? Här står det lite info om maskinen:

Mvh Marcus
ska installera vägguttag för kombinerad tvättmaskin och torktumlare i badrummet och blev fundersam när jag såg att det var 4 sladdar istället för 3:

Mätte med min multimeter att det var:
Mellan noll(blå) och fas (brun): ca 240v
Mellan noll(blå) och svartkabel: ca 240v
Mellan brun och svart: ca 400v
I elcentralen finns det två switchar för "tvättmaskin/torktumlare" och om jag stänger av en så tappar jag spänningen från brun eller svart beroende på vilken jag stängde av.
Vad ska jag ha för uttag för detta? Tar jag bara en vanlig med fas, nolla och jord, och ignorerar den svarta kabeln? Eller är det något speciellt för kombinerad tvättmaskin och torktumlare? Här står det lite info om maskinen:

Mvh Marcus
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Du har en tvåfasgrupp där man alltså kan få ut mer effekt, om man vill det.
Man skall aldrig lita på färger, men här så kan man med viss säkerhet säga att du skall använda blå (nolla) grön-gul(jord) och en av de andra, antingen brun eller svart. Den andra låter du vara isolerad med "u-båten" som sitter på den redan.
Försök att välja en fas som inte redan har stor belastning.
(Om du vill sätta upp ett dubbeluttag så finns det någon enstaka på marknaden där du kan få en fas till varje brunn. Du kan då belasta detta uttag med två apparater mer än du skulle kunnat göra med bara en.)
Man skall aldrig lita på färger, men här så kan man med viss säkerhet säga att du skall använda blå (nolla) grön-gul(jord) och en av de andra, antingen brun eller svart. Den andra låter du vara isolerad med "u-båten" som sitter på den redan.
(Om du vill sätta upp ett dubbeluttag så finns det någon enstaka på marknaden där du kan få en fas till varje brunn. Du kan då belasta detta uttag med två apparater mer än du skulle kunnat göra med bara en.)
Okej tack!lars_stefan_axelsson skrev:
Du har en tvåfasgrupp där man alltså kan få ut mer effekt, om man vill det.
...
Borde jag ha en anslutningsdosa eller räcker det med ett vanligt uttag med petskydd (uttaget är i samma rum som det finns dusch men uttaget kommer skyddas av tvättmaskinen)?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Tja, det vet du genom att titta över din installation. Så kolla på gruppförteckningen vilka stora förbrukare du har, exv. diskmaskin o dylikt och välj den andra fasen. I en vanlig modern normcentral så är var tredje position på samma fas. Om du har tre faser in vill säga.M Marcuus skrev:
Om det är OK med uttag beror på lite mer saker än om det är en dusch i rummet. Vi måste veta vilken sorts dusch, hur långt det är till den osv. Fast anslutning kan ändå vara en bra idé om du kan få till den rätt.
Det finns uttag med separata brunnar, men inta alla är godkända för 400V = 2 separata Faser. Som du i så fall behöver.
Det vanliga med separat brun i uttag där det ena alltid har spänning men det nedre kopplas via brytare/ dimmer för miljöbelysning. Men då är det samma Fas.
Det vanliga med separat brun i uttag där det ena alltid har spänning men det nedre kopplas via brytare/ dimmer för miljöbelysning. Men då är det samma Fas.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt. Det finns lite grovt uttryckt två regler att hålla sig till om du skall ha ett uttag i badrummet. Att det skyddas av en jordfelsbrytare, och att det sitter minst 120 cm från duschen.

richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 487 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 487 inlägg
Uttagen med separat brunnständning från Elko ska sitta på en tvåpolig-säkring också.
http://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html
http://www.elko.se/440v-2-vags/2-vags-infallt-uttag-440v-article3748-1553.html
Liknande trådar
-
Måste Verisures komponenter vara avreggade för att kunna installeras i ett nytt hem?
Villalarm & Hemautomation -
Varför ingen värme i radiatorerna? IVT Bergvärmepump installerat 2018
Värme allmänt -
Installera vägguttag för tvättmaskin där jordfelsbrytare saknas?
El -
Installera 2-vägs vägguttag för tvättmaskin och torktumlare
El -
Installera vägguttag i förråd där det finns taklampa och strömbrytare
El