Överväger att installera tvättmaskin i köket för att få plats med badkar i badrummet.
Se bild nedan, jag har två alternativa platser där den kan stå.
Antingen modulen som är 60cm bred eller modulen som är ~90cm bred.
Om man köper en tvättmaskin med standardmått, dvs 59.5cm i bredd, kan detta bli för tight om jag installerar den i 60cm utrymmet? Tänker på eventuella vibrationer vid centrifugering..
Hur är det med avlopp om jag installerar tvättmaskinen vid 60cm utrymmet? då måste avloppsslangen gå ner bakom 90cm utrymmet och sedan upp till avloppsanslutningen vid vasken. Kan detta bli problem?
Det är ett IKEA kök så borde inte vara några problem att riva ut konsolerna.
Överväger att installera tvättmaskin i köket för att få plats med badkar i badrummet.
Se bild nedan, jag har två alternativa platser där den kan stå.
Antingen modulen som är 60cm bred eller modulen som är ~90cm bred.
Om man köper en tvättmaskin med standardmått, dvs 59.5cm i bredd, kan detta bli för tight om jag installerar den i 60cm utrymmet? Tänker på eventuella vibrationer vid centrifugering.
Jag har tvätt och tork bredvid varandra i en nisch på 120 cm, funkar utmärkt. Sedan är det ju olika på olika maskiner hur mycket de vibrerar... Men om du bor i lägenhet bör du först och främst kolla med din Brf om de godkänner tvättmaskiner i köken. En tvätt använder 6-7 gånger mer vatten än en diskmaskin och de flesta har inte alls den typ av överfyllnadsskydd som diskmaskinerna har. Normalt ska tvättmaskiner stå i utrymmen med golvbrunn.
Men om du bor i lägenhet bör du först och främst kolla med din Brf om de godkänner tvättmaskiner i köken. En tvätt använder 6-7 gånger mer vatten än en diskmaskin och de flesta har inte alls den typ av överfyllnadsskydd som diskmaskinerna har. Normalt ska tvättmaskiner stå i utrymmen med golvbrunn.
Instämmer - Ingen av de tre BRF jag bott i tidigare godkände installation av tvättmaskin i köket.
När vi hälsade på bekanta i södra England ca 1990, och det var äkta engelsmän, då kommer jag ihåg att de hade tvättmaskin just i köket, och det var ett nybyggt enfamiljshus. Annat konstigt var att de hade någon hall, när man kom in i huset, så man kunde hänga av sig ytterkläderna.
Andra länder andra vanor. De tycker säkert vi är jättekonstiga som tvättmaskinen i tvättstugan.
Annat märkligt i England är att de har vattenrörledningar på utsidan av huset. Om de hade det på detta nybyggda hus vet jag inte. De tycker nämligen att det är så lätt att reparera när vattenledningen fryser, när den är på utsida av huset.
Instämmer - Ingen av de tre BRF jag bott i tidigare godkände installation av tvättmaskin i köket.
Jag får väl kolla med BRF då men är det inte främst mitt försäkringsbolag som gäller?
På Sakervatten.se står följande: Jag tolkar det som att det borde vara ok om man har automatiskt stopp samt droppskydd under.
3.6.3/3.7 Får jag installera en tvättmaskin i köket? Ska det finnas en golvbrunn?
En tvättmaskin kan installeras i köket under förutsättning av 3.6.3/3.7 följs.
Tvättmaskin ska placeras i utrymme med golvbrunn. Tvättmaskin kan placeras i kök om det finns vattentätt underlag på golvet under tvättmaskinen, kombinerat med vattenfelsbrytare eller med golvbrunn och vattenlarm.
Vår tolkning av BBR är att det krävs en golvbrunn eller automatisk stoppanordning som känner av om oavsiktlig utströmning sker av vatten vid installation av tvättmaskin.
Jag får väl kolla med BRF då men är det inte främst mitt försäkringsbolag som gäller?
Om det rinner ut skadas delar av huset (bjälklag, väggar, grannes inredning) som inte ingår i din lägenhet och därför brukar det vara fastighetens försäkringsbolag som står för mycket medan ditt försäkringsbolag står för självrisken för fastighetsförsäkringen och din lägenhet. Men prata gärna med ditt försäkringsbolag också.
Det är inte ofta man får ta sig för pannan när man läser på forumet, men du tar verkligen priset. Du tror alltså att en plastmatta i köket räddar dig när det pumpar ut vatten på golvet? Hoppas du åker ut ur föreningen ihop med vattnet...
Nix där fick du det om bakfoten min vän.
Plastmattan suger inte upp vatten, den skjuter vattnet framåt vilket gör att man kan torka upp det med förslagsvis handdukar som har mycket bättre uppsugningsförmåga.
Problemet ligger nog i att plastmattan kommer att leda vattnet bort och till någon golvsockel innan du hinner torka upp allt då golven troligtvis inte är helt raka.
När det väl tar sig in dit så är det inte lång väg in i väggen, under mattan, ned hos grannen, in i bjälklaget och beroende på konstruktion så kan detta ställa till med en hel del skador - Räknar med att du inte sitter och tittar på maskinen när den kör, jag tycker att det är tråkigt i vart fall, utan kanske sitter med favoritprogrammet på TV eller vid datorn och du märker helt sonika inte att det rinner ut... Skadan skedd. Försäkringsbolaget kan hävda att du varit vårdslös och inte ersätta dig för skadorna. Men dom kan lika gärna ersätta din lägenhet beroende på avtal. Skadorna på grannarnas lägenhet och fastigheten kanske inte täcks av ditt FB vilket innebär att det går på föreningens - Där du, pga vårdslöshet får stå för självrisken och en hel del frustration både från förbannade grannar och en irriterad styrelse.
Det är då helt klart en sits jag inte skulle vilja befinna mig i....
Hej Slacker, Vilka bostadsrättsföreningar var det du bodde i? Mvh Tommy
Utan att gå in på detaljer så två stycken i Hammarbyhöjden och en i Björkhagen. Nu är ju detta ett par år sedan och numer bor jag i hus… Någon speciell anledning till funderingen!?
Utan att gå in på detaljer så två stycken i Hammarbyhöjden och en i Björkhagen. Nu är ju detta ett par år sedan och numer bor jag i hus… Någon speciell anledning till funderingen!?
Ja, funderingen beror på att vi sitter i samma situation, brf:en som jag representerar och en brf-innehavare, som vill installera en tvättmaskin i köket.
Våran kåk är från 1924 med lite klena rör och vi i styrelsen måste ju ta beslut för alla boende i huset. Därför tänkte jag att det kunde vara intressant att höra hur andra brf:er resonerat.