Byggahus.se

Installera tryckknapp för dörrklocka

1. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kolla transformatorn är det samma kabel som kommer där , vilken ding dong eller klocka har du fixa tt foto på inkopplingsdkruvar , klocka och trafo , snurra inte på ledarna i kabeln dom är parvis tvinnade

3. Bästa svaret

tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Någon har dragit fram nätverkskabel till ringklockan. Onödigt men knappast ett problem egentligen. Om du har en multimeter, kolla mellan vilka trådar du har 8V. Koppla sedan in dem. Isolera resten. Du kan ärligt talat också prova dig fram och se vilka två trådar i kombination som får lampan i knappen att lysa, det är helt ofarligt. Troligen är det ett trådpar, kanske blå+blå/vit som är skalade.

Huruvida ledarna i kabeln snurras upp i den här applikationen är totalt betydelselöst.

Visst, det är teoretiskt möjligt att någon har kopplat fel och lagt ut 230V på dessa trådar men det är så osannolikt att det knappt förtjänar att nämnas. En vettig kontroll är visserligen att kolla trafon hur det ser ut där men det behöver inte vara samma trådpar därifrån då det i en klassisk Ding-Dong kopplas om.

• Laddar…
  4. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Ah! Då förstår jag lite mer. En nätverkskabel haha.... Det var jag som skalade blå+blå/vit då jag IBLAND fick ringklockan att ringa når jag förde dom ihop. Jag ska oavsätt testa med ett riktigt multimeter i morgon. Tack för hjälpen!

5. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Okey! Jag kan konstantera att det är den blå och blå/vita som går till dörrklockan... Men hur jag än forsöker så får jag den inte att fungera!! Redan när jag kopplar kablarna till tryckknappen så ringer dosan och sen när jag trycker in knappen händer inget. ljuskällan som ska lysa i knappen fungerar heller inte.... Tänkte då att jag kan testa med en helt vanlig liten ljusdiod för att ens se om det fungerar... får det inte att fungera! Jag kan inte mycket, men vad jag vet borde det fungera?

Man kan känna att det finns el där (På tungan) men jag har inte hunnit kolla hur mycket det är med en multimätare (Glömde den på jobbet :oops: )

Någon som har några tanker om vad det kan vara?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du säger när du kopplar in knappen , om du lossar en tamp i knappen och lägger mot den andra plingar det varje gång , det verkar som att plingen ligger på ( vet inte vilken pling du har )
    kolla om blecken i knappen ligger ihop och inte går isär , dom är lite luriga ( enkla grejer )

7. tommib

tommib

Bergsfogde
    Ja, kolla att knappen inte har hakat upp sig och att det inte är en NC (normalt stängd) krets. Fungerar det som det ska när du bara nuddar ledarna mot varandra? När du säger att du testar med en lysdiod, använder du ett motstånd också? Att lampan i knappen inte lyser om knappen ligger på hela tiden är normalt.

8. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Tack för alla svar!

Skruvade av "kretskortet" så att den omöjligt kunde vara stängd, men det var den fortfarande...
    Konstanterade att det var den innebydga ljusdioden som gjorde så att kretsen blev stängd.

Lite osäker på om det var fel på produkten eller omdet var att man skulle koppa 4 kablar till knappen (2 för ringningen och 2 för el till ljusdioden) men nu fungerar det iallafall.

Tack för all hjälp!

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Nja från trafon är det nog växelström och dioden ska ha lik , och det får den vid batteridrift
    du får leva utan lampa , eller byta trafo till lik och då skall det kopplas + och - i knappen

10. tommib

tommib

Bergsfogde
    Det normala är att knappen och lampan ligger parallellt. Strömmen genom lampan är för liten för att dra spolen i själva ringklockan, men när man kortsluter via knappen plingar det till. Därför slocknar också belysningen normalt när man trycker på knappen.

Du kanske har en klocka som är känslig och därför drar på den strömmen som går genom lampan. Har du mekanisk eller elektronisk klocka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.