Hej,

Jag planerar att ev. köpa ett hus uppe på höjden, med grusväg som är lite krokig och smal fram till huset
I dagsläget finns grävd brunn, men varken vatten indraget i huset eller brunn för gråvatten/svartvatten för dusch och toalett.
Jag skulle således behöva installera en trekammarbrunn med infiltration.

Vägen är dock ganska smal upp ca 350m upp till huset. Det är OK med en fyrhjulsdriven bil på vintern och en tvåhjulsdriven bil på sommaren. Dock förmodligen ej möjligt med en normalstor lastbil/slamtömningsbil.

Jag har ett par frågor:

1. Finns det slamtömningsbilar de skickar för sådana förhållanden? Eller finns det alternativa sätt att tömma? Utöver förbränningstoalett.
  2. Vilken är er erfarenhet att det kostar att installera alltihop? Trekammarbrunn med infiltration + arbetskostad, om man lejer bort det.
  3. Vad kan det tänkas att allt som behöver göras kostar? (trekammarbrun med infiltration, dra alla rör från dusch/toalett inomhus samt ordna med införsel av vattnet från grävda brunnen (isolera brunn, vattenpump och dra rör/ledningar med värmekabel in till huset?)
Hälsningar

Redigerat:
Fastigheten som vägen ligger på, tillhör den fastigheten du funderar att köpa?

Finns det tillräckligt stor yta att vända en full slambil där du skulle placera trekammarbrunnen?
Nej, de har inga specialfordon utan det är vanlig slamsugarbil överallt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Lokala bolag kan ha mindre bilar men att vara beroende av de är ingen höjdare.
Däremot går det att förlägga sugledning till andlutnibgspibk som vanlig bil kan komma till.

Du skall kontakta kommunen eller söka på deras hemsida vad som gäller för tömning.
En släkting fick bredda del av sin väg och göra en vändplats.
Vad det kostar är beroende av markförhållande och krav från kommunen, du behöver söka tillstånd.

Claes Sörmland
Alternativet är att dra en sugledning. Eller som redan nämnts, leda ned avloppsvattnet från huset på höjden och lägga slamavskiljaren på plan lägre mark som kan nås med slambil. Kan ju lösas med servitut om man inte har egen mark men en granne som är förhandlingsvillig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.