Installera solceller vilken leverantör? Eller montera själv?

4k läst  94 svar

1. C
    Medlem · Nivå 10
    Låter vettigt. Min Solaredge växelriktare har fläktar som går igång ibland i samband med att solen går ner. Jag vet inte om det är någon fiffig design som gör att verkningsgraden blir extra låg just då och att elektroniken behöver kylas. Fläktarna är inte jättetysta så växelriktaren passar inte inom boyta. För egen del har jag min i garaget och där lever jag om mer med mina maskiner så det är inget problem.

• Laddar…
  2. J
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Har lite mer praktiska frågor angående monteringen på tak då jag just nu håller på att planera för egen montering.

- Någon som har erfarenhet av lämplig takkrok för Vittinge två-kupigt tegel, vill slipa så lite som möjligt på pannorna?
    - Hur har ni fäst kablarna i strängen, lindat runt al-balken och fäst med buntband?
    - Solarkabeln från taket. Har ni dragit den ”naken” under pannorna innan ni går ner på fasaden/vinden eller med pex-slang? Själv tänkte jag runda takfoten och gå in uppåt på vinden, där jag rundar takfoten finns ju risk för skav och allmänt utsatt läge, hur har nu lvriga löst detta?

Och ja, jag kommer att ta in en elektriker för att gå igenom projektet med men vill ha en plan och så mycket input som möjligt då det alltid finns flera sätt man kan göra på.

3. A
    Medlem · Nivå 8
    Du har inte funderat på att ta bort takpannorna där du ska ha solcellspaneler och där montera TP20 takplåt? Då behövs inga takkrokar eller långa alu-profiler och det blir mycket enklare och billigare att montera solcellspaneler.

En solarkabel som används som kabel för likströmmen från panelerna har tjock isolering. Men det är givetvis bra att ha den i skyddrör, plast kanske, om du ska "runda" vid takfoten. Flexslang, dvs korrugerad plastslang, är inte avsedd för utomhusmontage, tror jag, och tål därför inte UV-ljus, dvs tål inte solljus. Men din lokala elfirma kan nog ha UV-beständig slang. Fåglar kan ju hacka på den. Möss och råttor kan gnaga på den. Men det kan de också på alla andra befintliga elledningen som redan finns i och på ert hus. Kanske så kallad kabelsamlare kan användas som skyddsslang, men är nog inte UV-beständig, blir spröd och faller itu på ett år.

Pipe Life har UV-beständiga VP-installationsrör av plast. Även PM Flex har UV-beständiga installationsrör av plast. Kan böjas med fjäder.

Redigerat 10 jan 20:26
  4. R
    Medlem · Nivå 15
    Rutab och PM har UV beständig slang. Rutab har även delbar slang som är UV och de har flänsanslutning som passar NV slang och M gängad fläns.

5. J
    Medlem Nivå 2
    Tackar
    Kommer inte ta bort pannorna, skulle kanske vara enklare ur ett perspektiv men vill inte ge mig in på det.
    Får kolla på UV-beständig PEX

Taggar: solcell, solceller

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: