Byggahus.se

Installera Schneider exxact tvåvägsuttag

1. D
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

Diffus

Medlem
    Jag ska installera nya uttag och har köpt ett gäng schneider exxact. Jag vet hur man kopplar men har aldrig använt dessa förut, någon som vet HUR man loss stålramen och kopplingsdelen från fronten så att man kan koppla och få in den i väggen?! Och någon som vet varför det inte är klor med?

Mycket tacksam för hjälp!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5747.jpg

2. Gimner
    Husägare · Östraljungby · 254 inlägg

Gimner

Husägare
    Du lossar ju bara dom 2 skruvarna i varje uttagsbrun sen drar du bort koppan.
    skruvarna är inte spända på nya uttag.

klorna är extra utrustning nu mera!

3. D

Diffus

Medlem
    Tack finner men nej, skruvarna har jag skruvat bort men den sitter ändå. Nu fick jag bort den gröna delen, men ramen går fortfarande inte stt få loss...

4. D

Diffus

Medlem
  5. E
    Medlem · jämtland · 19 647 inlägg

elmont

Medlem
    Du får spänna musklerna lite, den gröna ska INTE tas bort från ramen då kan man förstöra uttaget. Man måste ta till lite milt våld, det är jordblecken som ligger an lite för att det ska bli ordentlig kontakt.

• Laddar…
  6. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 3 242 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Det är väl jordblecken som trilskas, men skruvarna tar man ju normalt sett inte bort. Den gröna delen ska du inte röra, ska du verkligen göra detta själv?

• Laddar…
  7. Gimner
    Husägare · Östraljungby · 254 inlägg

Gimner

Husägare
    Du ska bara ta av den vita delen från metalramen och den gröna grejen.

Om du greppar bakstycket (gröna) med ena handen framsidan (vita) med ena handen så kan du dra isär dom om du har låssat dom två skruvarna i uttagsbrunnarna framifrån!

Bra dra rakt ut.

• Laddar…
  8. D

Diffus

Medlem
    Tack för alla svar! Ska testa att ta i lite, när man inte använt en viss produkt kan det vara svårt att veta tex hur hårt man kan ta i utan att förstöra något. Eventuellt kasserar jag det som jag nu kanske förstört. Jag har installerat alla uttag i lägenheten och det har fungerat utmärkt i tre år så jag tror jag grejar detta fint bara jag kan dela på uttaget;)

9. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    En kontrollfråga. Sitter det jordade i lägenheten idag?

Man får aldrig montera jordade uttag istället för ojordade uttag utan att ansluta skyddsledare. Det. har tyvärr förekommit att jordade uttag blivet uppsatta för att det är " inne" jordade vägguttag.

• Laddar…
  10. D

Diffus

Medlem
    Ja det är jordade uttag idag så det blir ingen skillnad, och skyddsledare finns.

• Laddar…
  11. F
    Medlem · Östergötland · 60 inlägg

Freddo26

Medlem
    fel tråd.

Redigerat 25 dec 2016 16:49
  12. B
    Medlem · Offerdal · 232 inlägg

bryggstun

Medlem
    Ring en elekriker!!

13. V
    Medlem · Stockholm · 237 inlägg

varmkorv

Medlem
    Vi har bytt till Exxact i vårt hus från 58 där vissa uttag var från 62. Några av de Exxact uttag som monterades i delen från 62 har lossnat. När jag pratade med elektrikern om det sa han att det var för att de inte monterat klor. Så det gjorde de denna gång.

Vet inte om det beror på att de gamla apparatdosorn är lite mindre eller om uttagen helt enkelt sitter för dåligt utan klor. Oavsett så skulle jag montera klor direkt för att minska risken att dra ut uttagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.