Byggahus.se
Hej.
Är i färd med att införskaffa min första robotgräsklippare och jag tänkte ge den bästa förutsättningar från början så att säga. :)
Jag har väldigt mycket mossa i gräsmattan. Skall jag försöka få bort denna först, med typ järnsulfat, sedan så nytt o gödsla innan jag installerar klipparen, eller skall jag låta mossan vara och låta klipparen ta hand om den?

Som följd av många år med mossa så är gräsmattan väldigt ojämn. Jag kommer att lägga toppdress på de mest uppenbara ställena och får vara beredd på att jag kommer få lägga mycket tid i början med att fixa till där den kommer att köra fast. Skall man då så nytt där man lägger toppdress, eller kommer klipparen bara att köra sönder där?

Klipparen fixar mossan! Bara luta dig tillbaks och invänta resultat

• Gilla
j.erkers
  • Laddar…
Du kan låta roboten börja jobba. Och sen gödsla och bekämpa samtidigt.
Jag sprutar lite sulfat nu på våren sen så tappar jag intresset så roboten får ta hand om resten =) Ska försöka lägga lite gödning och stödså i skuggan typ.

R
Hade massor av mossa för tre år sedan när jag installerade vår robot. Har aldrig gjort något åt den men det är inte mycket kvar av den längre.

Min erfarenhet av att så nytt är att gräsklipparen inte förstör något speciellt. Jag har sått in nytt gräs på flera ställen efter att jag gjort lite blandade arbeten och jag har aldrig brytt mig om att skärma av eller liknande. Gräset har kommit upp fint i.a.f.

Kontenta, Legion har rätt. Luta dig tillbaka :)

• Gilla
jockethebastard
  • Laddar…
Jag har några partier som är rejält fulla med mossa. Bör jag köra med järnsulfat där eller skall jag bara köra lite gräsmattegödsel dör tycker ni?

H hedde skrev:
Jag har några partier som är rejält fulla med mossa. Bör jag köra med järnsulfat där eller skall jag bara köra lite gräsmattegödsel dör tycker ni?
Du behöver ju inte göra det. Men för att hjälpa gräset på traven så kan du slänga på lite sulfat och sen gödsla. Om du har tålamod att vänta något år så kommer det att lösa sig.
Som jag skrev så har jag sprutat på lite sulfat på ett område, men sen gjorde jag inte mer och gräsmattan är ju betydligt bättre nu än innan roboten kom på plats. Installerade min förra året, och satte igång han nu i fredags.
Processen går ju snabbare om du hjälper till =)
Om det blir torr sommar så låt roboten gå någon dag i veckan ändå. För ogräs och övriga saker växer gott utan vatten märkte jag och då fick jag plocka för hand när de blev för grovt.

Ett tips är att gräva ner begränsningskabeln, den går inte ner av sig själv i mossa och om mossan försvinner kommer kabeln att ligga "i luften".

Järnsulfat är för övrigt billigt.. :)

En sista fråga.
Gräsmattan är väldigt ojämn på sina ställen o jag skall som sagt köra på med toppdress lite här och var. Funderade på om det skulle vara lönt att hyra en trädgårdsvält för att försöka jämna ut så mycket som möjligt innan installation eller är det meningslöst?

• Gilla
TanjaCh
  • Laddar…
H hedde skrev:
En sista fråga.
Gräsmattan är väldigt ojämn på sina ställen o jag skall som sagt köra på med toppdress lite här och var. Funderade på om det skulle vara lönt att hyra en trädgårdsvält för att försöka jämna ut så mycket som möjligt innan installation eller är det meningslöst?
Är det så ojämt att du tror att roboten fastnar så måste du jämna ut innan. Men ex hq klarar ganska jävliga hålor ändå. Vill du jämna ut efter du installerat går det bra. Ständigt underhåll helt enkelt när den lille rackaren fräser runt. Pausa den när du ligger på knä för av någon jäkla anledning så skall den vara där man håller på som mest.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Har en ny 415X och premiärturen på mossig matta.
Går inte bra alls, den tror att den kolliderar hela tiden.
Så för mig är det inte rekommenderbart just nu, om det inte är nåt annat fel.
Rätt besviken. :(

• Gilla
Jentec
  • Laddar…
Måste vara extremt mossig..

V Vantskruv skrev:
Vattensjuk som tusan? Min funkade ypperligt i bara mossa hos mig. Den är nästan borta men jag har sprutat lite medel och dragit upp lite då och då.

V Vantskruv skrev:
kör du på högsta klipphöjden?

Jo, kör på högsta. Ska ge det ett nytt försök, men yroligtvis får jag nog riva upp all mossa, drygt 1000m2. Hela tomten lutar också vilket kan bidra också (svårt att mäta då allt lutar).

Kör med en vanlig gräsklippare som orkar mala mossan en gång.

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.