Byggahus.se

Installera pump för dräneringen

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har haft problem med att jag fann vatten under plattan i källaren när jag öppnade upp för en annan åtgärd. Såvitt jag har förstått det så berodde det troligen på att jag inte har fullgott fall till dagvattenledningen i gatan. Den ligger troligen för högt och därav rinner inte det bort ordentligt. Det finns en rens/pump-brunn för dräneringen på tomten där man tydligt kan se att vattnet står relativt högt... När vattnet jag fann under plattan är c:a 20cm under plattans överkant ligger vattennivån i brunnen på c:a 215cm under markytan (ung. 5 meter från huset). Brunnen är i sig 335cm djup och avrinningen som går vidare till dagvattenanslutningen i gatan ligger alltså under nivån på vattnet som just nu är 215cm. Jag sänkte ned en pump i brunnen (ställde den på botten) och lät den pumpa ur och då sjönk/försvann vattnet under plattan också. Utifrån detta har jag antagit att min dränering runt huset förmodligen är ok och ligger i bra nivå (dvs inte för högt) utan att det är just avrinningen till dagvattenledningen som inte fungerar korrekt... Verkar det vettigt?

Om så är fallet antar jag att jag landar på att installera en pump permanent för att kunna pumpa undan detta som inte kan rinna undan av sig självt. Detta skapar en mängd frågor som jag tänkte att det säkert finns folk här som kan svara på, kanske ni gjort det själv.

Jag använder just nu en enkel 400W pump för 500pix från Jula. Den verkar funka ok, men den flottör som skall fungera som av/på är ganska usel. Slangen till den är styv och det verkar som om den "hakar" upp sig hela tiden. Flera gånger när jag gått ut och kika ned i brunnen så går pumpen trots att brunnen är nära nog torr... Gör jag då ett litet ryck i strömkabeln så verkar flottören reagera och stänga av.. illa. Kan jag har placerat pumpen fel i brunnen eller är det här ett fel som troligen beror på den dåliga kvaliteten på pumpen? Är kvalitetsskillnaden stor om jag satsar på en pump från Grundfos eller någon annan tillverkare för 2-2500pix istället?
    Hur skall jag räkna på vilken storlek på pump jag bör skaffa? En stark med många watt som snabbt pumpar ur brunnen, eller en svagare som inte drar lika mycket ström men som går lite mer för jämnan? Vad avgör vilka nivåer jag skall sätta som Av och På-nivå för pumpen och hur konfigurerar man flottören för detta?
    Sen vill jag ha ett larm som varnar om pumpen inte fungerar. Det blir väl fråga om någon slags vippa med flöte som slår ifrån vid en viss nivå..? Hur installerar man en sådan (det blir ju några meter ner i ett rör med diam.32cm)?

Jag har mycket funderingar som sagt och har inte hittat så väldigt mycket info om just detta... :confused:

/Micke

2. B
    Medlem Nivå 9
    Vi kan ju fundera lite tillsammans.
    Jag börjar med att anta att du har ca 1000 m2 yta som på något vis bidrar till vattenmängden. Antar även att det kommer 500 mm nederbörd på ett år (har ingen aning var du bor, du kan kolla kartor) Då blir det 500.000 liter vatten att ta hand om årligen.
    Snitt per timme blir det ca 60 liter.
    Om du skulle köpa Julas dränkbara rostfria pump på 1100W så pumpar den ca 10000 liter per timme (13500 utan last). Den skulle alltså gå effektivt i snitt ca 20 sekunder per timme. Den verkar alltså överdimensionerad.
    Om du däremot tänker dig att det kan falla 50 mm regn under 4 timmar så blir det 50000 liter. Då hinner inte pumpen med.
    Det som är väsentligt är alltså att ha en pump som klarar av stora mängder vatten. Du vill heller inte att den ska gå korta stunder, m.a.o. så behöver du en tillräckligt stor grop och en flottör som kan röra sig mycket i höjdled (för att pumpa stora volymer varje gång).
    Satsa på en riktig pump (inte plast) eftersom du vill att den ska hålla länge och inte krånga när du minst vill, exempelvis då det är minusgrader ute på natten och snösmältningen har satt igång på dagarna.
    Larmet du undrar över är en flottör som sitter högt i brunnen och som tänder en blinkande lampa om vattnet skulle stiga för högt.
    Är brunnen bara 32 cm i diameter? Det verkar snålt tilltaget i så fall.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Intressanta beräkningar. Dock så har jag svårt att tänka mig att upptagningsområdet är så stort. Huset är c:a 100 m2 och jag skulle maximalt kunna tänka mig att upptagningsområdet (det vatten systemet måste kunna svälja) är maximalt lika mycket utåt som inåt så säg totalt 400m2 (schablonberäkning på 10x10m -> 20x20m) Av dessa kan man ju räkna bort allt som taket fångar då det går direkt ut i dagvattenledningen via takavkastningen. Så 300m2 är det jag skulle kunna tänka mig verkar rimligt... Men jag är ju långt ifrån någon expert på sånt här...
    Dessutom sägs det mig att den höga grundvattennivån just nu är en stor orsak till problemet. Dvs det är inte bara nederbörd utan också stigande grundvatten den måste kunna ta hand om. Jag tror dock du har helt rätt i att det vore smart att ha ett stort spann på av/på för pumpen och ha en relativt kraftig pump så man får få starter och stor mängd då den går. Eftersom brunnen är hyffsat djup borde det gå att åstadkomma...antar jag?

Jag vet väldigt lite om hur stora sådana här brunnar brukar/ska vara, men jag hade fått för mig att 40cm var en standarddiameter så jag blev lite förvånad när den var 32. Dock så är brunnen tänkt att vara bestyckad med pump redan när den anlades (även om det sedan inte gjordes) så den bör väl klara det...

Någon som har erfarenhet från dränkpumpar och kan rekommendera någon modell/märke som anses vara bra? Kan man köpa ett "larm-kit" och installera det enkelt själv, eller är det specialkonstuktioner som jag måste anlita någon för?

Funderar på någon av dessa pumpar:

Grundfos länspump KP 250
    ..eller..
    Wilo länspumpar TC 40/8

Vet inte, Grundfos:en verkar kanske en smula för svag? Pumphöjden blir c:a 2m.. Någon som har erfarenhet av dessa?