Byggahus.se

Installera pannan själv

  1. C
    Medlem Nivå 8
    Hej!

    Jag skaffade i december en begagnad panna med pelletsbrännare, Värmebaronen Star + Viking bio.

    Jag har nu väntat på installationsoffert från två olika vvs-firmor, sedan i december och januari, men börjar tröttna då de inte hört av sig...

    Jag är väl en dålig kund som de inte kan sälja på en ny panna eller värmepump. :(

    Nu har jag dock börjat tänka: Hur svårt kan det vara att installera pannan själv, det borde jag väl kunna göra!

    Jag är inte helt ohändig, dock ganska tidspressad som småbarnsförälder med hus med tillhörande renoveringsbehov. Vi har ett litet 50-talshus, ett plan med källare och övre plan värmdes upp enbart med en billig luft/luft värmepump från Jula i vintras. Vi var nog speciellt glada för den milda vintern... :)

    Så fram till riktig vinter sitter jag inte så illa till. Varmvatten fixas just nu med elpatron i en förrådsberedare jag tänkt skrota, men jag har köpt en liten elberedare att använda i mellantiden.

    Jag kan ju iaf börja själv i pannrummet, tänker jag... :)

    Vid murstocken i husets pannrum finns ett litet gjutet fundament för den gamla olje- eller kokspanna som suttit där en gång i tiden.

    Långt ner på murstocken finns också ett hål där gammal panna varit ansluten. I det hålet tänker jag mura fast en asklucka.

    Jag tänker också gjuta fundamentet lite bredare så att den nya pannan får plats på det, men innan det måste jag avinstallera och flytta på förrådsberedaren som står ivägen brevid fundamentet och delvis framför murstocken.

    Pannan har rökrörsutgång uppåt i bakkant. Jag tänker att jag ska knacka upp ett nytt hål i murstocken i lagom höjd, men vad behöver jag för stos/rökrör etc?

    Dragbegränsare har jag också förstått att det är bra att ha. Också askluckan måste jag köpa någonstans.

    Var får man tag på dessa grejer till en billig penning, och hur ska de kopplas ihop?
     
  2. D09
    Medlem · Nivå 25
    Elda butiker eller vvs butiker bör ha det du söker efter :)

    Mät diametetern på rökröret allt sök efter en manual till pannan :)

    Glöm inte bygganmälan till kommunen.
     
  3. C
    Medlem Nivå 8
    Behövs en bygganmälan? Skorstenen i huset var i bruk till 1984. Från dess fram till nu jordvärme som inte längre fungerar. En sotare har varit här och inspekterat skorstenen och konstaterat att den är i ok skick,
     
    Redigerat 17 apr 2015 20:03
  4. D09
    Medlem · Nivå 25
    Du byter anläggning ( panna ) som jag förstår det och det kräver en bygganmälan såvida jag inte missuppfattat det helt :)
     
  5. C
    Medlem Nivå 8
    Ok, det får jag kolla upp.
     
  6. Andreas_Hansson
    Medlem Nivå 12
    I vissa kommuner kräver man bygganmälan när man byter panna. I andra behövs det ej. Kolla med kommunen vad som gäller
     
  7. C
    Medlem Nivå 8
    Jo, det var höra med kommunen jag menade med att kolla upp. Jag ringer dem under nästa vecka.

    Ingen som kan ge mig några mer tips kring det rent praktiska? Hur ansluts t.ex. dragbegränsaren i rökröret?
     
  8. D09
    Medlem · Nivå 25
    Dragbegränsasren är väl typ ett rökrör typ T koppling från panna in, rakt fram vidare i skorstenen och en som sticker ut med en lucka

    Ser ut så på min anläggning.

    Edit

    Sen finns det väl luckor man monterar in i skorstenen
     
    Redigerat 18 apr 2015 22:15
  9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    • Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 8
    I mitt senaste hus som jag bott i sedan 2012 bytte jag ut den gamla gjutjärnspannan mot en Baxi själv. Bilade upp ett nytt hål högre upp och murade igen det gamla. Man får mura med rätt murbruk bara, samma som innan eller som passar till murtegel. Jag har ingen dragbegränsare och 8m skorsten. Funkar fint.
     
  11. N
    Medlem Nivå 6
    Om dragbegränsaren inte passar med en anslutning rakt fram som på bilden kan du sätta den på sidan, det finns flera olika modeller för fyrkantiga och runda rör.
    Sen behöver du en inmurningsstos i skorstenen, en mellanbit (rökrör) om du inte redan har det och en tätningsfläta mellan stosen och rökröret.
    Passa på att svetsa in en muff på lämpligt ställe för att kunna sätta dit en rökgastermometer innan nu monterar allt.
    Om det blir trångt att komma åt sotluckan på skorstenen bakom pannan kanske det går att flytta den?
     
  12. C
    Medlem Nivå 8
    Tack för alla svar såhär långt, med sån hjälp lär jag inte få svårt att göra detta själv. :)

    Nej, jag har inte fått med något rökrör eller dragbegränsare med pannan.

    En sådan muff för rökrörstermometer, vad bör den ha för dimension och hur får man den tät sedan när man installerar en termometer?
     
  13. C
    Medlem Nivå 8
  14. N
    Medlem Nivå 6
    Typ en sån här har jag, vet inte på rak arm vad det är för dimension på den, kanske R15, den behöver knappast tätas med något.
     
    • Laddar…
  15. C
    Medlem Nivå 8
    Mina avancemang i mitt pannrumsprojekt har varit obefintliga. Nu är pannrummet fyllt från golv till tak med grejer då vi håller på och bilar upp golven i resten av källaren för att kunna byta alla avloppsledningar. Vi ska också gräva ur halva källaren, isolera och gjuta in golvvärme. Mer om det projektet i annan tråd:

    https://www.byggahus.se/forum/socia...p-graver-ur-och-renoverar-halva-kallaren.html

    Men jag kan ju planera och projektera trots det.

    Förutom pannan med pelletsbrännare och förråd, har jag skaffat två acktankar om 500 liter vardera. De är utan slingor eller beredare:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20150409_221415840_HDR(1).jpg


    Jag har också skaffat solfångare som inte är ens moterade på taket än. Med dessa fick jag en drivenhet med dubbla pumpar och plattvvx.

    Förutom detta finns en gammal jordvärmeanläggning som inte funkar, men som jag har funderat på att försöka få i drift igen på sikt. Så jag vill förbereda för anslutning av värmepump.

    Varmvatten har jag för avsikt att bereda med tappvattenautomat (TVA). Jag har funderat på att plocka ur varmvattenberedaren ut pannan och bygga en TVA av den. Då behöver jag komplettera med en termostatventil och kanske en till plattvvx om den i pannan visar sig vara för liten.

    Frågan är väl hur bäst allt detta kopplas samman?

    Bivalent shunt har jag förstått är bra för solutbytet. Om man har både radiatorer och golvvärme, behöver man två bivalenta shuntar då?

    Jag har också funderat på hur solvärmen bäst ska laddas in i tanken. En fundering var om jag skulle kunna montera ett dykrör med ett antal hål i tanktoppen för att underlätta skiktning vid laddning, men jag vet inte hur lätt detta låter sig göras. Tanken är då att olika varmt vatten ska vilja vandra ur röret på olika nivå i tanken beroende på vattnets skiftande densitet vid olika temperatur. Det skulle då vara helt självreglerande. Andra avancerade laddningsätt med bakvända blandningsventiler utanför tanken, eller skiktfördelningsrör med klaffar som öppnar vid olika temperatur verkar kräva att man i förväg bestämmer vilken temperatur det ska vara var i tanken, men det kommer ju ändras med hur laddad den är. Har någon annan smart ide kring bästa solladdning i tank utan slingor?

    Golvvärmen dimensioneras för lägsta möjliga framledningstemperatur för att maximera solutbytet antar jag? Vad kan detta bli i en källare med 20 cm isolering under golv och 10 cm utan för källervägg och kanske 8 cm innanför källarvägg överst mot det som är övermark och något under mark, 1 meter från tak eller så. Har någon en kvalificerad gissning?

    Jag ska försöka knåpa ihop någon slags första system skiss för mitt framtida värmesystem när jag får tid.