Jag renoverar tvättstugan och behöver installera nya eluttag (220 v). Huset är från 1967 och väggarna i putsad betong samt Siporex.

Jag skulle behöva lite råd om vad som går att göra och hur det lämpligen skall göras. Jag har bifogat foto på tvättstugan.

På ett av fotona så ser man ett jordat 220 volt uttag som sitter ca 40 cm från det ställe där en duschvägg i glas skall sättas upp rakt ut från väggen. (Det har funnits en dusch här tidigare också.) Bör väl flyttas en bit från duschen - minimum avstånd?

Var skall jag lämpligen ta elen ifrån till de nya jordade 220 v uttagen? Från 3 fas-uttaget eller från jordade 220 uttaget? Som det är nu så används bara 1 fas på 3-fas uttaget (220 v tvättmaskin).
Behöver man 3-fas nuförtiden till tvättmaskiner?
Om man nu skall dra det från 3-fas uttaget - vad innebär det för fröändringar i proppskåp mm?

Hur flyttar jag lämpligen det befintliga 220 v uttaget en bit längre från duschen?? Byta ut befintliga 220 v uttaget mot en utanpå/innanpå/liggande vattentät kopplingsdosa och dra en utanpåliggande kabel från den, eller?

Vad mer skall man tänka på? Vilka kablar och dosor skall användas?
Vilka regler gäller för tvättsuga? Vilka regler gäller för tvättstuga med dusch? Kan någon vara snäll och tipsa om sida med reglerna om avstånd för lampor/uttag mm från dusch, handfat mm och respektive IP-skyddsklasser? Kan ej hitta ngn.

Klarar en normalhändig person delar av detta? (Jo, jag vet; denna typ av installation skall egentligen göras av elektriker, och så kanske det blir.)

Vad av detta bör jag kunna fixa själv och vad behöver jag defintivt hjälp med elektriker för?

• Ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flyttlådor 005 small.jpg
    Skapa konto
  • mini5.jpg
    Skapa konto
  • mini7.jpg
    Skapa konto
Det första och kanske viktigaste av allt, har du jfb i centralen?

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.