3 193 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Installera ny värmepump, behålla gamla pannan som backup?
Vi värmer för tillfället upp huset med en vedpanna som för ca 10 år sedan konverterades till pelletseldning. Pelletsbrännaren har börjat trilska och vi har beslutat oss för att byta ut denna mot antingen bergvärme eller möjlig någon annan typ av värmepump. Det finns gott om plats i "pannrummet" och en tanke är att, om det inte är extremt krångligt eller dyrt, låta den gamla värmepannan stå kvar och ha som backup i händelse av längre strömavbrott eller andra otrevligheter. Jag kan väldigt lite om VVS-arbete men jag antar att det skulle kräva en del extra rör och annat material, men skulle det finnas andra problem med en sådan lösning? Värmepannan som står har varit i drift sedan huset byggdes 1991, så risken är kanske att den inte gör så stor nytta om den står ur drift i några år innan den eventuellt behöver användas?
Tja, vi gjorde en sådan grej. Så här i efterhand var det inte så smart. Det kostade ca 10 000 kr extra att montera alla rör osv. som behövdes för att behålla pannan. Har aldrig använt pannan sedan 2009. Vi skulle kastat ut den. Vill man ha något extra så lägg de pengarna på någon form av kamin istället.
Jag gjorde så. Nu installerade jag hela jordvärmepumpen själv, så merkostnaden var bara: ett eget expansionskärl, säk, och lite avstängninsventiler.
Det är alltså inte kopplat som någon slags dockning, utan "antingen-eller" som reserv om jordvärmen skulle totalhaverera.
Sen har jag aldrig aktiverat det heller sedan 2006.
Det är alltså inte kopplat som någon slags dockning, utan "antingen-eller" som reserv om jordvärmen skulle totalhaverera.
Sen har jag aldrig aktiverat det heller sedan 2006.
Spara en acktank om det finns.
Jag har behållit vedpannan när vi skaffade bergvärme. Har faktiskt kommit till nytta en gång. Inte pga strömavbrott men pga fel i bergvärmepumpen som löste jordfelsbrytaren. Att det skulle kosta 10000:- extra att behålla pannan låter mycket. Måste vara någon helautomatisk lösning i så fall. Behövs ju bara ett par kulventiler och T-kopplingar för enklaste (manuella) varianten. Beror på hur man räknar så kan det ju faktiskt vara billigare att behålla vedpannan (om plats finns såklart). Demontering och bortforsling av pannan lär inte vara gratis heller.
Behåller du vedpannan kan du se det som en försäkring att det inte kommer bli något långt strömavbrott. Demonterar du den kommer det att bli strömavbrott.

Kom ihåg att du behöver ett bilbatteri och en inverter för att köra cirkpumpen på om det blir strömavbrott.
Behåller du vedpannan kan du se det som en försäkring att det inte kommer bli något långt strömavbrott. Demonterar du den kommer det att bli strömavbrott.
Kom ihåg att du behöver ett bilbatteri och en inverter för att köra cirkpumpen på om det blir strömavbrott.
Tack för alla svar! Har funderat igenom det hela ett par varv och beslutat att inte spara den gamla pannan som reservlösning och istället troligen installera en kamin i huset framöver, både för att det är mysigt och som någon slags backup.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Kaminen fungerar ju som backup även vid elavbrott. Om/när värmepumpen pajar, så går den ju automatiskt över på tillskottsvärme. Så du blir inte av med uppvärmning bara för att kompressorn pajar. Det är då tyvärr inte riktigt sant om jordfelsbrytaren löser som för Gnor.
Men även där så är det extrem otur om du får ett jordfel som påverkar även tillskottsvärmeelementen i värmepumpen.
Men även där så är det extrem otur om du får ett jordfel som påverkar även tillskottsvärmeelementen i värmepumpen.
@hempularen. Visst har du rätt i att VP går över på tillskott. Men det kan ske större kriser än så. Ett stort sabotage på svensk elförsörjning som gör oss strömlösa flera dagar mitt i vintern. Du vet, vi domedagsprofeter tänker så när vi preppar 
Hej, jag skulle rekommendera att man behåller pannan, inga stora extra kostnader och man kan ju vid behov elda ved eller överblivet virke förutom reserv vid elavbrott som ju beror lite på var man bor.L leversnitt skrev:
Om det finns plats i pannrummet så finns det Luft-Vatten värmepumpar som kan installeras inomhus med grova luftslangar till två hål i väggen, mycket enklare än bergvärme, jag har själv varit med om att göra flera sådana installationer. Både pannan och värmepumpen ansluts till en gemensam Acktank från vilken man får värme och varmvatten. En kamin eller öppen spis kan ju installeras oavsett som mysfaktor.
Liknande trådar
-
Installera luftvärmepump i nybyggnation - när?
Värmepumpar -
Konstiga tryck förändringar i nyinstallerad Daikin Geo 3 bergvärmepump.
Värmepumpar -
Problem med nyinstallerad luftvärmepump IVT ae807-1
Frågor och svar om värme -
Läckage nyinstallerad bergvärmepump
Värmepumpar -
Frånluftvärmepump (360p) och nyinstallerad luftvärmepump
Värmepumpar