Hej,

Jag har precis flyttat till ett nytt hem och vill installera ett par nya dörrar. Väggarna och tapeterna verkar vara i gott skick, så jag vill helst undvika att skada dem, vilket ofta händer när man byter en dörrkarm. Problemet är att det inte finns någon riktig dörrkarm i dörröppningen just nu. Det som finns är snarare en enkel ram utan lister, gångjärnsfästen eller någon egentlig plats för montering av dörren (se bifogade bilder).

Därför undrar jag:
  1. Är det möjligt att installera en dörr på en sådan ram?
  2. Om det är möjligt, kan man göra det själv? Jag oroar mig att anlita en professionell hantverkare kan bli väldigt dyrt eftersom det rör sig om ett icke-standardiserat arbete, vilket skulle göra hela projektet mindre ekonomiskt hållbart.

Tack på förhand!

• Dörröppning med enkel ram utan dörrkarm eller listern, vy in i ett rum med kartonger, stolar och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En enkel dörrkarm utan lister eller gångjärnsfästen, med flyttlådor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus!
1. Ja
2. Ja, men om du känner att det är för svårt för dig rekomenderar jag att du istället installerar en prefabricerad dörr med komplett tillhörande karm ( sådana finner du på i stort sätt varje byggmarknad, de flesta är enkla att montera själv om du följer anvisningarna)

Redigerat:
  • Gilla
Demosito
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!
1. Ja
2. Ja, men om du känner att det är för svårt för dig rekomenderar jag att du istället installerar en prefabricerad dörr med komplett tillhörande karm ( sådana finner du på i stort sätt varje byggmarknad, de flesta är enkla att montera själv om du följer anvisningarna)
Tack för svaret! Jag ska läsa på lite för att förstå om det är rimligt för mig att montera karmarna själv. Det kanske är den bästa lösningen, eftersom jag då slipper risken att dörrarna inte kan justeras ordentligt med icke-anpassade gångjärn. Kanske är det möjligt att nedmontera befintliga rammar utan att skada väggarna och tapeterna för mycket.

Om du har plats går det säkert utmärkt att låta smyg brädorna sitta kvar och montera karmen "innuti"

• Gilla
Demosito
  • Laddar…
Exakt hur stora är öppningarna?

useless useless skrev:
Exakt hur stora är öppningarna?
905 och 780 mm i inner bredd, dvs mellan de befintliga rammar.

Höjden då?

F fribygg skrev:
Höjden då?
2110 mm båda.

Då bör det vara lätt att installera en 9*21 karm i öppningen som är dryga 900mm

• Gilla
Demosito
  • Laddar…
Mats-S
D Demosito skrev:
780 mm i inner bredd
Den blir lite knivigare, det bästa är ju en 8*21 karm där.
Det bör funka om du kan klyva ner den karmen på sidorna typ 10 mm på varje sida, eller 20mm på ena sidan, exakt hur mycket får du mäta fram när du har koll på dom exakta måtten på karm och öppning :-)

• Gilla
Demosito och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Den blir lite knivigare, det bästa är ju en 8*21 karm där.
Det bör funka om du kan klyva ner den karmen på sidorna typ 10 mm på varje sida, eller 20mm på ena sidan, exakt hur mycket får du mäta fram när du har koll på dom exakta måtten på karm och öppning :-)
Alternativet att lossa befintlig bräda / inklädnad i dörrhålet skulle jag välja i första hand till det 780mm breda "dörrhålet"men Mats-S är inte dum om man har tillgång till rejäl byggsåg/ Gerdesåg (vilket alltför många av oss tyvärr saknar)

Mats-S
F fribygg skrev:
tillgång till rejäl byggsåg/ Gerdesåg
Vet inte vart @Demosito bor, men det kanske finns någon granne med en klyvsåg eller cirkelsåg, alternativt någon bygghandel i närheten som kan klyva ner karmen. Om hen köper dörren på en bra bygghandel så kan dom säkert fixa det mot en smärre summa ;-)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vet inte vart @Demosito bor, men det kanske finns någon granne med en klyvsåg eller cirkelsåg, alternativt någon bygghandel i närheten som kan klyva ner karmen. Om hen köper dörren på en bra bygghandel så kan dom säkert fixa det mot en smärre summa ;-)
Sant, tex Bauhaus har inte nån stor kostnad per sågsnitt och om man kan få karmen nerkapad på bredden i butik bör det vara en snabb och enkel lösning.

Om man kan ta bort brädan på ena sidan blir nog hålet runt 800 mm och en karm går få dit.

Protte

Jag hade brutit loss nuvarande ram(ar), skruvat dit en dörr med karm (*2) sedan satt dörrfoder som döljer det fula. Ingen målning eller tapet förstörs och det blir ordentligt gjort.

• Gilla
Demosito och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.