Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Installera ny braskamin, tappar effekt att installera mot yttervägg?

1. I
    Medlem · 2 inlägg

Intetsnickare

Medlem
    Hej, vi är i tankarna att installera en braskamin. Anledningen är 50/50 delvis pga mysfaktor men även värme och redundans. Jag har försökt googla lite, fick tveksamma svar av min lokala butik, men min fråga är egentligen hur mycket effekt tappar jag gentemot att installera den mot en yttervägg/innervägg? En del energi borde rimligen gå ut genom väggen.
    Jag bor i Norrbotten i ett hus med 350mm thermomur och vi har tänkt en betong/täljstenskamin i storleken 5-8kw.

2. D
    Medlem · 164 inlägg

Dauen

Medlem
    Hur menar du ”mot yttervägg”? Man ser ju ibland en del som murat upp sin skorsten på utsidan, eller som en del av väggen. Där måste ju själva murstocken läcka en avsevärd mängd energi.
    I vårat 1 och 1/2-planshus står braskaminen några dm in från ytterväggen, men eftersom vi har sadeltak sticker skorstenen upp längre på kattvinden/utsidan än den befinner sig inomhus. Hade den stått mer mot mitten av huset kunde värme kunnat avges på andra våningen också från skorstenen. Dessutom utgör den utvändiga delen en kallpropp som måste övervinnas vid varje ”kallstart” av kaminen. Har dock aldrig reflekterat över att kaminens placering nära ytterväggen skulle innebära större värmeläckage genom väggen.

3. I
    Medlem · 2 inlägg

Intetsnickare

Medlem
    Ja precis, det jag menar är att det lär gå in rätt mycket värme bakåt i väggen och 'försvinna'. Det är väl ingen slump att äldre hus med murade skorstenar allt som oftast står mitt i huset. Tänker att sånt här måste väl någon nitisk ha räknat på. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.