1 619 läst · 11 svar
2k läst
11 svar
Installera Luft/Luft-värmepump i hus med FTX-system, över/undertryck?
Hej! Eftersom huset blir så otroligt varmt på sommaren när FTX-systemet suger in den varma uteluften så har jag bestämt mig för att installera en luft/luft-värmepump som kan kyla huset på sommaren.
Jag undrar då, eftersom ventilationen är anpassad efter FTX-systemets volym, blir det då under eller övertryck när man lägger till en luft/luft-värmepump som blåser in ytterligare luft? Nåt annat man ska tänka på innan? Tack!
Jag undrar då, eftersom ventilationen är anpassad efter FTX-systemets volym, blir det då under eller övertryck när man lägger till en luft/luft-värmepump som blåser in ytterligare luft? Nåt annat man ska tänka på innan? Tack!
FTX är ett ventilationssystem. En luftluftvärmepump värmer eller kyler ett hus, eller en del av det, men har inget med ventilationen att göra.
Om luftluftvärmepumpen ska användas för att kyla behöver det sitta högt uppe i huset eftersom kylan sjunker neråt och värme stiger uppåt.
Om luftluftvärmepumpen ska användas för att kyla behöver det sitta högt uppe i huset eftersom kylan sjunker neråt och värme stiger uppåt.
Hej! Tänkte bara eftersom jag hört att för att ett FTX-system ska fungera så bra som möjligt så ska man ha alla fönster stängda. Jag antog att det var för att inte ta in mer luft till ventilationssystemet. Men då är det inga problem att installera en luft/luft ovanpå det då!J Josth skrev:
Alltså, om man suger in varmluft via ventilationen (för att kunna andas) som man sen måste kyla (för att inte få värmeslag) så blir ju dyrare än om man stänger av ventilationen och bara kyler befintlig luft.S Smulbert skrev:
Tänk dig en bil med AC, där finns möjligheten att sätta ventilationen på "återcirkulera" där ingen uteluft tas in för att snabba på nerkylning eller uppvärmning av kupeutrymmet.
Medlem
· Stockholms län
· 552 inlägg
Och även om Ftx till viss del ventilerar ut den kylda inneluften så har du ju en (värme)växlare som borde kyla ner inkommande varm luft…?
Och kolla så att värmetillsatsen i Ftx är spärrad/avstängd.
Och kolla så att värmetillsatsen i Ftx är spärrad/avstängd.
I FTX ska finnas en funktion för nattkyla, dvs att återvinningsfunktionen i värmeväxlaren bypassas så att ny luft med samma temperatur som utomhustemperaturen tas in direkt utan förvärmning i värmeväxlaren.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lukt från nyinstallerad luftluft värmepump
Värmepumpar -
Nyinstallerad luftvattenvärmepump för högt tryck?
Värmepumpar -
Vart köpa och få installerat luft/luft-värmepump i Stockholm?
Värmepumpar -
Så installerar han en luft luft-värmepump - steg för steg
Artikelkommentarer -
Börjar bli dags att installera en lufluft-värmepump.. Fortfarande Mitsubishi FH35?
Värme allmänt